McLaren F1 LM 1994 dilelong, berharga US$19.805 juta

McLaren F1 LM 1994 dilelong, berharga US$19.805 juta

Dalam beberapa versi model kereta McLaren F1, ada yang betul-betul istimewa melebihi yang lain. Misalnya model McLaren F1 LM-Specification ini, yang baru-baru ini telah dilelong pada harga US$19,805,000 (RM82,816,588) dalam lelongan RM Sotheby’s ketika acara Monterey Car Week.

Walaupun harga berkenaan kurang daripada jangkaan awal, model ini tetap menjadi model F1 paling mahal pernah dijual oleh acara lelongan itu. Apa yang menarik sangat tentang kereta ini? Selepas kemenangan jentera dalam perlumbaan Le Mans pada 1995, pengeluarnya telah membina lima buah kereta dikenali sebagai F1 LM sebagai memperingati kejayaan itu.

Ia menampilkan kelengkapan downforce yang tinggi serta versi unit enjin 6.1 liter V12 dari BMW yang tidak dihadkan kuasanya, menjana 680 hp dan 705 Nm tork. Di penghujung pengeluaran model F1 ini pada 1997, McLaren telah menghasilkan sebanyak 106 buah model berkenaan, termasuk 64 unit versi penggunaan di jalanraya, 28 kereta lumba F1 GTR, lima unit contoh F1 LM dan dua F1 GT serta tujuh unit prototaip dan unit untuk pembangunannya.

McLaren F1 LM 1994 dilelong, berharga US$19.805 juta

Unit yang ditunjukkan ini pula, #018, adalah satu daripada dua unit asal F1 yang kemudiannya ditukarkan kepada spesifikasi LM. Ia sempat bertukar tangan beberapa kali, dengan pemilik terakhirnya menghantar semula unit ini kepada McLaren di Surrey untuk dinaik taraf kepada spesifikasi LM.

Proses berkenaan memakan masa selama dua tahun, melibatkan kerja-kerja pemasangan high-downforce kit, penyejuk transmisi, dua radiator tambahan serta modifikasi sistem ekzos. Sistem pendingin hawa kereta ini juga dipertingkatkan, radio ditambah kepada pemain CD sedia ada, lampu utama menggunakan gas-discharge unit dan stereng digantikan kepada saiz 14-inci.

Selain itu, enjinnya juga ditala mengikut spesifikasi LM, sementara penyerap hentak dan spring adalah dari unit perlumbaan dan ditala bagi kelembutan maksimum untuk lebih selesa. Rim pula ditukar kepada 18-inci dengan tayar Michelin Pilot Sport. Selepas daripada itu, ia sempat bertukar tangan kepada dua pemilik lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required