Mazda 6 2019 dinaik taraf dengan GVC Plus, Apple CarPlay, Android Auto – CBU Jepun, dari RM174k

Mazda 6 2019 dinaik taraf dengan GVC Plus, Apple CarPlay, Android Auto – CBU Jepun, dari RM174k

Mazda 6 facelift yang dilancarkan pada bulan Ogos tahun lalu kini diberikan naik taraf. Ia melibatkan bahagian dinamik pemanduan dan ciri kemudahan lain. Enjin pula masih lagi sama iaitu 2.0L NA 162 hp/213 Nm, 2.5L NA 192 hp/258 Nm dan 2.2l turbodiesel 188 hp/450 Nm, manakala bentuk badan pula terdiri daripada sedan dan wagon.

Mazda 6 pasaran 2019 kini didatangkan dengan G-Vectoring Control Plus (GVC Plus), yang sebelum ini digunakan buat kali pertama pada CX-5 hujung tahun lalu. Sementara GVC mengawal tork enjin untuk pergerakan badan kenderaan yang lebih baik dan lancar, GVC Plus pula memberi tambahan kuasa brek kepada roda tertentu bergantung kepada keadaan, untuk memastikan kenderaan lebih stabil.

Apabila mahu keluar daripada selekoh dan membetulkan stereng ke kedudukan tengah, GVC Plus akan mengenakan sedikit kuasa brek pada roda luar untuk menstabilkan kenderaan. Selain waktu pemanduan dinamik, GVC Plus juga dikatakan dapat membantu apabila mengelak secara tiba-tiba, dan memberikan rasa yang lebih memuaskan waktu menukar lorong atas lebuh raya atau atas permukaan licin.

Mazda 6 2019 dinaik taraf dengan GVC Plus, Apple CarPlay, Android Auto – CBU Jepun, dari RM174k

Selain daripada GVC Plus, Mazda 6 juga kini dilengkapi dengan Apple CarPlay dan Android Auto secara standard, dan ia boleh diakses melalui panel paparan infotainmen Mazda Connect 8.0 inci di tengah. Bermakna, pemandu juga boleh menyambungkan aplikasi seperti Waze, Google Maps dan Spotify dari telefon mereka kepada sistem kenderaan ini.

Sama seperti sebelum ini, Mazda 6 disediakan dalam empat varian yang diimport sepenuhnya (CBU) iaitu 2.0L Sedan, 2.5L Sedan, 2.5L Touring dan 2.2L Diesel Sedan, dengan harga masing-masing RM173,659, RM211,148, RM215,148 dan RM219,851 tidak termasuk insurans. Pilihan warna pula terdiri daripada Soul Red Crystal, Machine Gray, Deep Crystal Blue, Sonic Silver, Titanium Flash, Jet Black dan Snowflake White Pearl.

Melihat kepada ciri keselamatan, semua varian Mazda 6 dilengkapi dengan enam beg udara, brek ABS, EBD, BA, Dynamic Stability Control (DSC), Traction Control System (TCS), Emergency Stop Signal (ESS), Hill Launch Assist (HLA), Auto Hold Function dan cagak Isofix.

Mazda 6 2019 dinaik taraf dengan GVC Plus, Apple CarPlay, Android Auto – CBU Jepun, dari RM174k

Walaubagaimanapun, varian 2.5L dan 2.2L kemudiannya ditambah lagi dengan ciri lain yang termasuk lampu LED Adaptive, Blind Spot Monitoring (BSM), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keep Assist System, Driver Attention Alert (DAA) dan Smart City Brake Support (SCBS).

Jika anda perasan juga, harga Mazda 6 ini waktu pelancaran adalah lebih rendah, iaitu antara RM156,190 hingga RM197,401, dan ini disebabkan waktu itu tiada cukai GST atau SST. Apabila SST dikuat kuasakan, harganya kemudian berubah kepada antara RM165,215 hingga RM211,426.

GALERI: Mazda 6 facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required