Proton 1-Tank Adventure Sabah catat purata 17.4 km/l

Proton 1-Tank Adventure Sabah catat purata 17.4 km/l

Selepas pusingan yang berlangsung di Semenanjung sebelum ini, Proton 1-Tank Adventure 2019 bertandang pula ke Sabah, hujung minggu lalu bagi cabaran pusingan kedua. Peserta dari negeri di bawah bayu itu melalui perjalanan dengan latar pemandangan manawan sejauh 525 km dari Kota Kinabalu menuju Kudat, sebelum ke Kundasang dan kembali ke pusat bandar.

Ia meliputi perjalanan melalui permukaan yang pelbagai yang membolehkan Proton Iriz, Persona dan Saga yang digunakan diuji terlebih dahulu sebelum bacaan penggunaan minyak yang terbaik ditentukan kemudiannya. Seperti dijangkakan, kadar purata penggunaan yang dicapai adalah lebih daripada bacaan yang diperoleh di Semenanjung, disebabkan perbezaan permukaan bumi.

Proton 1-Tank Adventure Sabah catat purata 17.4 km/l

Kadar terbaik yang direkodkan – disahkan oleh penilai bertauliah dari Malaysia Speed Festival (MSF) – ialah 6.06 liter per 100 km (16.5 km/l) bagi Iriz; bacaan terbaik keseluruhan ialah 5.75 liter per 100 km (17.4 km/l) bagi Saga dan 5.81 liter 100 km (17.2 km/l) bagi Persona. Jarak keseluruhan maksimum yang diperoleh berdasarkan kapasiti tangki petrol 40 liter ialah 601 km.

Penganjur acara menyifatkan keputusan berkenaan sangat mengkagumkan, selepas mengambil kira had masa yang ketat yang dikenakan di semua checkpoint bagi memastikan peserta kekal pada kelajuan minimum – untuk tujuan keselamatan, serta bagi memastikan angka yang diperoleh itu adalah dari situasi pemanduan sebenar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required