Selepas mengungguli pusingan ke-6 siri rali BTRDA tiga minggu lalu di Woodpecker Stage Rally 2019, minggu ini Proton Iriz R5 binaan Mellors Elliot Motorsport (MEM) yang dipandu oleh Oliver Mellors terus unggul dengan menjuarai pusingan ke-7 kejohanan tersebut iaitu Trackrod Yorkshire Rally 2019.

Olie yang dibantu juruarah Ian Windress tiada masalah untuk menamatkan rali yang diadakan pada permukaan batu kerikil di hutan Yorkshire Utara, Britain berkenaan dengan mencatatkan masa terpantas dalam kesemua lima SS yang disediakan. Ini membolehkan Proton Iriz R5 diiktiraf sebagai juara dengan meninggalkan Ford Fiesta yang dipandu Mat Smiths 18.5 saat di belakang.

Stephen Petch yang berada di tempat ketiga pada pusingan ke-6 sekali lagi berada di tempat yang sama pada rali ini, setelah Ford Fiesta WRC yang dipandunya ditinggalkan 29.5 saat oleh Proton Iriz R5 yang dikendali Olie Mellors.

MEM mula membangunkan Proton Iriz R5 ini sejak tahun 2016. Jentera tersebut dijana enjin petrol turbo 4B11T dari Mitsubishi Lancer Evolution X yang telah diturunkan kapasitinya dari 2.0 liter kepada 1.6 liter (bagi membolehkan ia diiktiraf dalam kategori R5), digandingkan bersama transmisi dari Xtrac dan juga sistem pacuan semua roda.

Untuk suspensi, ia diberikan set penyerap hentak dari Reiger, dan turut menerima sistem brek dari Brembo. Seluruh kawalan elektronik jentera ini pula menerima peralatan dari Cosworth.

Kereta ini telah pun menerima homologasi penuh dari FIA pada Mac tahun ini bagi membolehkan ia mengambil bahagian dalam mana-mana pusingan Kejohanan Rali Dunia (WRC) dalam kategori WRC2.