EV pertama M’sia bakal muncul pada Q1 2021 – MIER

EV pertama M’sia bakal muncul pada Q1 2021 – MIER

Sementara kita menanti berita terkini mengenai kereta nasional ketiga yang sedang dibangunkan oleh DreamEdge, nampak gayanya pembangunan untuk kenderaan elektrik (EV) lebih ke hadapan. Seperti yang dilaporkan oleh The Malaysian Reserve, EV pertama Malaysia dijangka akan diperkenalkan pada suku pertama (Q1) 2021, dengan mensasarkan produksi sebanyak 50,000 unit untuk pasaran domestik dan global.

Menurut pengerusi Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) Tan Sri Kamal Salih, pembangunan projek berkenaan telah selesai di peringkat pelan peniagaan dan kini sedang mengenalpasti tanah yang sesuai untuk dibangunkan kilang pengeluarannya. Tambahnya lagi, EV berkenaan akan dibangunkan berdasarkan teknologi Jepun, namun tidak mendedahkan butiran penuh mengenainya.

Bagi projek EV ini, ia telah pun diluluskan oleh pejabat Perdana Menteri, dijangka akan dilancarkan pada pertengahan Oktober. “Pada mulanya, ia dijadualkan dilancarkan pada 15 Oktober, tapi mungkin akan ditunda memandangkan kami ada dua lagi projek besar untuk didedahkan iaitu pusat data nasional dan juga projek sisa tenaga. Pemaju projek akan mendedahkan dua prototaip untuk EV tersebut pada pelancarannya,” ujar Kamal.

EV pertama M’sia bakal muncul pada Q1 2021 – MIER

Lakaran SUV elektrik Mimco Alif

Pada Julay lalu, syarikat Elenvi Otomotif dilaporkan merancang untuk membangunkan EV di Malaysia, dan projek ini memperuntukkan sebanyak RM5 bilion menerusi dana persendirian. Ia akan digunakan untuk membina kilang pemasangan EV di tapak seluas 161.87 hektar di Taman Perindustrian Enstek, Negeri Sembilan.

Laporan awal turut mendedahkan garis masa pelancaran yang lebih kurang sama seperti apa yang dilaporkan oleh TMR. Walau bagaimana pun, Kamal berkata tontonan pertama untuk EV berkenaan dijangka berlangsung Oktober ini.

Ini bukanlah satu-satunya projek yang mensasarkan pemasangan EV buatan tempatan. Malah pada Julai lalu, Alam Perkasa Consortium (APC) dikatakan merancang untuk menjadi pengeluar kereta baharu yang dipanggil Malaysian International Motor Company (Mimco), juga melibatkan pelaburan sebanyak RM5 bilion menerusi dana persendirian. Syarikat itu berkata pihaknya mensasarkan untuk memperkenalkan kereta pertamanya, SUV elektrik Alif, di Geneva Motor Show 2020, sebelum dilancarkan pada 2022, dengan sasaran jualan global sebanyak 60,000 unit setahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required