Nissan X-Trail Hybrid – bayaran servis langganan kini lebih rendah, RM1,800 sebulan untuk tiga tahun

Nissan X-Trail Hybrid – bayaran servis langganan kini lebih rendah, RM1,800 sebulan untuk tiga tahun

Bulan lepas, selepas Leaf, Edaran Tan Chong Motor (ETCM) telah menawarkan pula servis langganan untuk model X-Trail Hybrid dengan harga bayaran bulanan RM2,500 untuk tempoh kontrak tiga tahun. Walaubagaimanapun selepas melayari laman web Nissan Malaysia, kami mendapati harga tersebut telah diturunkan kepada RM1,800 sebulan – RM700 lebih rendah.

Penurunan sebanyak 28% ini membawa makna anda membayar jumlah yang kurang dalam tempoh tiga tahun, iaitu menjadi RM75,252, dari RM100,452. Jumlah deposit jaminan selama dua bulan juga telah diturunkan kepada RM3,600 sebulan, bermakna anda boleh menggunakan kenderaan tersebut dengan bayaran pendahuluan kurang RM10,000, iaitu RM9,900 termasuk insurans.

Sama seperti sebelum ini, ETCM juga memasukkan sekali manfaat lain seperti penyelenggaraan percuma, jaminan penuh sepanjang tempoh kontrak dan anda tidak perlu risau dengan susut nilai. Walaupun begitu, pelanggan masih perlu mengeluarkan bayaran untuk insurans, cukai jalan serta penukaran barang lusuh.

Seperti yang dinyatakan dalam infografik di atas, jumlah bayaran ini sekarang lebih kompetitif berbanding pinjaman sewa beli biasa bagi tempoh tujuh tahun. Dengan kadar faedah 2.8%, peminjam bukan sahaja perlu membayar pendahuluan lebih tinggi (RM17,388 untuk bayaran muka 10%), tetapi juga perlu berhadapan dengan bayaran bulanan yang lebih tinggi (RM2,093). Itu belum termasuk lagi kos servis dan penyelenggaraan lain untuk tempoh selepas tiga tahun.

Selepas tempoh tiga tahun, jumlah keseluruhan yang perlu dibayar oleh peminjam adalah RM98,688, iaitu
RM23,436 lebih tinggi berbanding jika mereka mengambil servis langganan. Kemudian, mereka masih perlu sambung pembayaran untuk tempoh empat tahun lagi. Sudah tentu, pada akhir tempoh pinjaman, mereka akan memiliki kereta tersebut (pelanggan pula perlu memulangkan kereta kepada ETCM selepas tiga tahun), tetapi nilainya akan berkurang banyak selepas tujuh tahun.

Nissan X-Trail Hybrid – bayaran servis langganan kini lebih rendah, RM1,800 sebulan untuk tiga tahun

Pengguna servis langganan juga perlu ingat ia datang dengan had perjalanan tidak boleh melebihi 60,000 km bagi tempoh tiga tahun (sekitar 1,700 km sebulan secara purata). Sekiranya terlebih, pelanggan perlu membayar 50 sen bagi setiap kilometer. Memandangkan kereta ini masih milik ETCM, ia juga akan dipasang dengan alat telematik.

X-Trail Hybrid diperkenalkan untuk pasaran Malaysia pada bulan April lalu sebagai salah satu varian bagi model tersebut, dan ia dikuasakan oleh padanan enjin 2.0 liter NA MR20DD berkuasa 144 PS/200 Nm serta motor elektrik 41 PS/160 Nm. Sebagai salah satu varian tertinggi, ia juga datang dengan pakej bantuan pemandu Nissan Intelligent Mobility yang termasuk ciri Autonomous Emergency Braking dan Adaptive Cruise Control. Harga jualannya adalah RM159,888.

GALERI: Nissan X-Trail 2.0L Hybrid 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required