Ducati Streetfighter V4 – 208 hp, 123 Nm tork, 178 kg

Ducati Streetfighter V4 – 208 hp, 123 Nm tork, 178 kg

Model paling utama yang didedahkan semasa acara Ducati World Premiere (DWP) 2020 adalah Streetfighter V4. Ia diperkenalkan dalam dua versi dengan harga 19,990 euro (RM93,094) dan 22,990 euro (RM107,019) di Itali. Model ini akan memasuki pasaran awam pada bulan Mac 2020, dan datang dengan sayap aerodinamik di bahagian tepi, yang dikatakan dapat meningkatkan stabiliti pada kelajuan tinggi dan membantu mengelakkan tayar depan terangkat waktu memecut laju.

Beza utama antara dua versi Streetfighter V4 ini adalah suspensi, di mana model asas mendapat unit boleh laras sepenuhnya secara manual manakala Streetfighter V4 S menggunakan suspensi elektronik sama seperti Panigale V4. Kuasa daripada enjin empat silinder V Stradale 1,103 cc yang digunakan masih lagi sama iaitu 208 hp pada 12,500 rpm dan 123 Nm tork pada 11,500 rpm.

Kedua-dua enjin dan kerangka monocoque pada model naked ini diambil terus daripada Panigale V4, cuma Streetfighter V4 ini tidak mempunyai banyak panel badan untuk mengekalkan gaya “streetfighter” mereka. Keunikan lain adalah pemegang yang lebih tinggi, serta lampu hadapan jenis projector dan DRL LED.

Dengan berat kering 178 kg (hampir 200 kg apabila diisi segala minyak), Streetfighter V4 mencatat nisbah kuasa kepada berat 1.17 hp/kg, dan menurut ketua pegawai eksekutif Ducati, Claudio Domenicali, ia adalah 25% lebih berkuasa berbanding pesaing terdekatnya.

Jumlah ini ditingkatkan lagi apabila menggunakan ekzos Akrapovic titanium, yang juga menjadikan kuasanya naik kepada 216 hp dan mengurangkan lagi empat kilogram. Penyampaian kuasa Streetfighter V4 ini berbeza berbanding Panigale V4 kerana ia mampu menghasilkan 14% lebih tork pada kelajuan 100 km/j.

Kalau dibandingkan dengan Streetfighter 1098 sebelumnya, model V4 ini mencatat 31% lebih tork pada kelajuan 100 km/j. Prestasi ini dicapai bukan dengan talaan kepada enjin, tetapi cuma penukaran sprocket yang lebih besar di belakang dan lebih kecil di hadapan. Tangki bahan api pula berkapasiti 16 liter.

Ducati Streetfighter V4 – 208 hp, 123 Nm tork, 178 kg

Kedudukan penunggang dihasilkan untuk lebih keselesaan atas jalan biasa di mana tempat duduk hadapannya mempunyai busa 60 mm manakala tempat duduk belakang adalah 25 mm lebih rendah berbanding Panigale V4. Untuk Streetfighter V4 S, suspensinya adalah daripada Ohlins, iaitu NIX 30 dan Smart EC 2.0 untuk hadapan dan monoshock TTX36 di belakang – kedua-duanya boleh dilaras secara elektronik.

Sistem brek menggunakan khidmat Brembo, dengan unit angkup Stylema M4.30 Monobloc serta cakera 330 mm di hadapan dan angkup dua piston serta cakera 245 mm di belakang, sekali dengan ABS Cornering EVO. Sistem elektronik penuh diberikan kepada Streetfighter V4 termasuk Evo 2 Traction Control, Wheelie Control, Slide Control, Engine Braking Control, Power Launch dan quickshifter untuk turun dan naik gear.

Kelengkapan tambahan lain yang boleh dipilih oleh pemilik adalah seperti Ducati Data Analyser+ dengan modul GPS untuk kegunaan di litar, Ducati Linkapp, sistem anti curi, pemanas tangan, klac kering STM, rim Merchesini yang lebih ringan serta ekzos Akrapovic.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required