Selalunya memang lebih menarik bila kita dihidangkan dengan perkara-perkara yang sedikit lebih berani dan beragam. Iklan model kenderaan pula biasanya lebih skema dah hanya bercerita tentang produk semata-mata. Tapi lain ceritanya dengan iklan Myvi dari Indonesia ini, yang di sana dikenali sebagai Daihatsu Sirion.

Ia memaparkan satu cerita pendek yang tidak terlalu memberi tumpuan kepada model kereta terbabit yang hanya dijadikan latar dan muncul di penghujung iklan ini. Selebihnya, untuk membawakan tema slogan “Berani Baru, Berani Hitz” yang digunakan untuk kereta itu, ia secara nakal dan bersahaja menampilkan kisah “anak metal” yang ingin mencari cinta.

Iklan ini menarik kerana product placement tidak diangkat sebagai perkara utama dan disampaikan secara yang sangat subtle. Daihatsu di sana lebih berminat untuk meresap ke dalam imajinasi anak muda, termasuk mereka yang dari kelompok fringe untuk sama-sama merasakan bahawa Myvi atau Sirion ini adalah juga untuk mereka. Selamat menonton.