Pameran EICMA 2019 hanya akan dibuka secara rasmi esok di Milan, Itali tetapi Yamaha telah mendedahkan lebih awal motosikal baru mereka termasuklah Tracer 700 2020. Kita cuma menerima Tracer 900 di Malaysia tetapi di Eropah Tracer 700 ini sudah dipasarkan beberapa tahun.

Perubahan yang dapat dilihat jelas pada model baru ini adalah muka hadapannya yang sekarang menggunakan unit LED seperti jalur di atas sebagai lampu siang dan dua lagi LED projector sebagai lampu utama dan lampu tinggi. Penghadang angin hadapannya juga diubah untuk menjadi lebih aerodinamik dan boleh dilaras dengan satu tangan.

Enjin crossplane CP2 689 cc dua silinder yang sama masih digunakan tetapi sistem suntikan bahan api, pengapian, ekzos serta nisbah gear diubah sedikit dan ia kini mematuhi tahap emisi Euro 5. Kuasa yang mampu dihasilkan adalah 72.4 PS pada 8,750 rpm dan 68 Nm tork pada 6,500 rpm.

Keselesaan motosikal yang didakwa sebagai model paling ringan dalam kelasnya – dengan catatan berat 196 kg – ini juga turut dipertingkat dengan sedikit perubahan pada bahagian tempat duduk penunggang serta penumpang. Kapasiti tangki bahan api masih lagi sama iaitu 17 liter.

Kelengkapan lain yang ada pada Tracer 700 adalah seperti fork hadapan dengan jarak gerak 130 mm, monoshock belakang dengan jarak gerak 142 mm, set cakera berkembar 282 mm di hadapan dan cakera 245 mm di belakang, rim 17 inci dan panel paparan LCD. Ia ditawarkan dalam tiga warna dan akan berada di pasaran Eropah pada bulan Februari tahun hadapan.