VIDEO: Proton Iriz R5 juara Malton Forest Rally 2019!

Oliver Mellors dari pasukan Mellors Elliot Motorsport (MEM) hanya berpuas hati di tempat ketiga dalam Malton Forest Rally 2017 dan kedua pada 2018, tetapi nampaknya pada acara sama tahun ini diadakan pada hujung minggu lalu, gandingan yang sama berjaya untuk merangkul tempat pertama!

Seperti juga rali-rali peringkat nasional sebelum ini, Iriz R5 menunjukkan prestasi cemerlang yang seperti tidak dapat dicabar langsung oleh kereta lain. Oliver Mellors berjaya mencatatkan masa terpantas untuk kesemua SS yang disediakan, dan secara keseluruhan meninggalkan Charles Payne yang memandu Ford Fiesta RS WRC di tempat kedua dengan kelebihan 31 saat.

Tempat ketiga untuk rali permukaan batu kerikil diadakan di hutan Yorkshire Utara ini menjadi milik Stephen Petch, yang juga memandu Ford Fiesta R5 WRC dengan catatan masa 40 minit 26 saat, tertinggal hampir seminit berbanding masa yang dicatatkan oleh Olie dan Iriz R5.

MEM mula membangunkan Proton Iriz R5 ini sejak tahun 2016. Jentera tersebut dijana enjin petrol turbo 4B11T dari Mitsubishi Lancer Evolution X yang telah diturunkan kapasitinya dari 2.0 liter kepada 1.6 liter (bagi membolehkan ia diiktiraf dalam kategori R5), digandingkan bersama transmisi dari Xtrac dan juga sistem pacuan semua roda.

Untuk suspensi, ia diberikan set penyerap hentak dari Reiger, dan turut menerima sistem brek dari Brembo. Seluruh kawalan elektronik jentera ini pula menerima peralatan dari Cosworth. Kereta ini telah pun menerima homologasi penuh dari FIA pada Mac tahun ini bagi membolehkan ia mengambil bahagian dalam mana-mana pusingan Kejohanan Rali Dunia (WRC) dalam kategori WRC2.

Proton Iriz R5 juga turut ditampilkan dalam permainan video rasmi WRC terbaharu iaitu WRC 8, dan ia diletakkan dalam senarai kereta-kereta rali ikonik sepanjang zaman, yang turut dibarisi kereta-kereta rali lagenda lain seperti Lancia Stratos 1974, Ford Escort Mk11 RS1800 1974, Lancia 037 Group B 1983 dan Volkswagen Polo R WRC 2016.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required