Daihatsu Rocky – barisan aksesori asli turut dilancar

Daihatsu Rocky – barisan aksesori asli turut dilancar

Serentak dengan pengenalan rasmi SUV segmen-B Daihatsu Rocky di Jepun, seperti biasa jenama pembuat kereta kompak berkenaan turut hadir dengan barisan aksesori yang akan membuatkan hati peminat-peminatnya tidak keruan. Untuk Rocky, Daihatsu telah menyiapkan tiga kit badan dengan tema berbeza – Elegance, Powerful, dan Sporty – serta kelengkapan-kelengkapan lain untuk bahagian dalaman.

Kita mulakan dengan kit Sporty iaitu kit pada Rocky berwarna merah, di mana set kit badan berkenaan hadir dengan empat bahagian yang boleh ‘ditampal’ terus pada badan SUV ini, terdiri dari lip hadapan, skirt sisi, lip belakang dan juga spoiler belakang. Kit Sporty ini dijual pada harga hampir 200,000 yen (RM7.6k), namun buat masa sekarang ia ditawarkan dengan diskaun 10%, untuk kesemua pakej.

Pelanggan juga boleh memilih aksesori luaran lain, termasuk kemasan hitam berkilat pada untuk perumah lampu kabus hadapan dan belakang, serlahan jalur merah pada gril hadapan dan kemasan tailgate belakang, penutup tangki petrol gentian karbon, dan juga rim enam-jejari 16-inci kemasan hitam.

Daihatsu Rocky – barisan aksesori asli turut dilancar

Untuk bahagian dalaman, pakej Sporty ini turut menawarkan serlahan-serlahan merah yang boleh dilihat pada sekeliling pemegang dan panel dalaman pintu, perumah tuil penukar gear dan juga pada upholsteri hitam yang membaluti kesemua tempat duduk.

Beralih ke pakej Powerful (pada Rocky berwarna putih), ia diberikan kit badan yang nampak lebih lasak dengan kemasan skid plate palsu di hadapan dan belakang, tetapi tidak diberikan sekali dengan spoiler. Ia dijual pada harga 170,000 yen (RM6.5k) sebelum pembeli menambah aksesori tambahan lain seperti kemasan plastik hitam pada bonet, rak bumbung bersama kotak kargo, lampu nyalaan siang LED biru dan juga rim lima-jejari berkembar 16-inci dalam kemasan hitam berkilat atau matte.

Secara asasnya untuk bahagian dalaman, pakej Powerful ini adalah hampir sama dengan Sporty, kecuali serlahan-serlahan merah diganti dengan warna oren. Manakala untuk uphlosteri pula ia menggunakan bahan fabrik dengan gabungan tiga warna iaitu kelabu hitam dan oren.

Daihatsu Rocky – barisan aksesori asli turut dilancar

Manakala untuk kit terakhir iaitu Elegence, ia adalah kit yang paling mahal dengan harga hampir 260,000 yen (RM9.9k). Kit badan ini diberikan kemasan krom pada lima komponen utama iaitu pada lip hadapan, skirt sisi, lip belakang, gril utama dan juga kemasan pintu tailgate belakang.

Jika anda rasa tidak cukup krom, lebih kos perlu dikeluarkan untuk memilik komponen krom tambahan iaitu pada pembuka pintu, penutup cermin sisi, kemasan fender, perumah lampu kabus hadapan dan belakang serta pada rim 16-inci dua-tona.

Pada kabin pula, upholsteri pada pakej ini kelihatan sama dengan pakej Sporty tetapi serlahan merah digantikan dengan warna putih. Kemasan lain seperti pada panel dalaman dan pemegang pintu, serta perumah tuil penukar gear pula hadir dengan kemasan hitam berkilat.

Selain dari tiga pakej ini, Daihatsu turut menawarkan pelbagai aksesori lain yang cukup banyak untuk membezakan Rocky anda dengan Rocky jiran sebelah, dengan barangan seperti jalur vinyl, pelindung pembuka pintu, visor pintu, karpet kaki, pelindung roda stereng, tray bawah tempat duduk, kemasan bendul pintu, suis penghidup enjin berwarna, tempat duduk kanak-kanak dan juga tray pengatur untuk but belakang.

Bukan itu sahaja, jika anda berminat dengan lampu berwarna warni, tidak perlu mendapatkan peralatan ‘cap ayam’ di kedai-kedai aksesori kerana Daihatsu turut menawarkan mentol LED berwarna warni dalam katalog aksesori asli ini. Disebabkan ia peralatan original, kesemua komponen ditawarkan dengan waranti selama tiga tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required