EICMA 2019: Honda CB4X Concept ganti CB500X?

EICMA 2019: Honda CB4X Concept ganti CB500X?

Selain CBR1000RR-R, Honda juga ada membawa sebuah motosikal konsep baru ke EICMA 2019 iaitu CB4X Concept. Ia adalah satu eksperimen rekaan oleh Valerio Aiello dan pasukannya yang bekerja di pusat penyelidikan dan pembangunan Honda di Rome, Itali.

Tema yang digunakan adalah “keseronokan tujuh hari seminggu”, di mana motosikal ini menggabungkan elemen Sport, Touring dan Crossover. Ideanya adalah supaya pemilik dapat menggunakannya dalam kawasan urban pada hari-hari biasa dan bila hujung minggu, mereka boleh pergi menjelajah.

Banyak garisan-garisan tajam digunakan pada panel badan CB4X Concept ini, sementara bahagian hadapannya menggunakan fairing seperti motosikal sports. Pemegang terletak tinggi dengan terdapat pelindung di hujung, sementara penghadang angin pula dikatakan boleh dilaras.

EICMA 2019: Honda CB4X Concept ganti CB500X?

Tiada perincian teknikal yang dikeluarkan untuk motosikal ini tetapi kita boleh melihat manifold ekzosnya mempunyai persamaan seperti model siri 650 Honda sekarang yang menggunakan enjin empat silinder sebaris. Rim adalah 17 inci manakala kelengkapan lain yang boleh dilihat adalah termasuk lengan ayun single sided, ekzos SC Project, brek Brembo serta suspensi Ohlins.

Rekaan ini mungkin nampak terlalu moden bagi motosikal produksi Honda, tetapi anda boleh melihat Yamaha juga sudah beralih ke arah ini dengan Tracer 700 yang juga baru didedahkan di EICMA 2019. Itu belum termasuk pengeluar dari Eropah seperti MV Agusta dan lain-lain. Mungkinkah terdapat keberanian pada Honda untuk menggunakan rekaan ini pada model produksi?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required