Infiniti bakal lancar lima kereta baharu menjelang 2022 – termasuk barisan kenderaan elektrifikasi dan hibrid

Infiniti bakal lancar lima kereta baharu menjelang 2022 – termasuk barisan kenderaan elektrifikasi dan hibrid

Infiniti telah mengumumkan perancangan untuk melancarkan lima kereta baharu dalam tempoh tiga tahun akan datang, dengan yang pertamanya merupakan versi coupe bagi QX50 yang dijangka pada pertengahan 2020. Menurut Automotive News, crossover coupe tersebut, digelar QX55, dijangka akan menerima garisan bumbung sloping yang diinspirasikan dari QX70 generasi pertama (atau dikenali sebagai Infiniti FX).

Ia akan berkongsi enjin yang sama seperti QX50 iaitu 2.0 liter turbocharged empat-silinder, dan QX55 ini dijangka menerima elemen rekaan yang unik termasuk bahagian hadapan yang disemak semula serta rekaan gril baharu. Ia dibuat istimewa untuk pelanggan yang inginkan utiliti penting tapi dalam masa yang sama mahukan penggayaan bagi komponen kereta, ujar pengarah perancangan produk syarikat Tim Franklin kepada penerbitan terbabit. “Ia juga disasarkan untuk keluarga kecil dan individu bujang yang mahukan ruang, dan untuk gaya,”tambahnya lagi.

Selain itu, QX60 facelift, model terlaris Infiniti di US buat masa ini, juga akan dilancarkan,. Peningkatannya termasuk gril radiator yang besar, bumbung dwi-tona, dan skrin 12.3-inci – satu untuk kluster instrumen, dan satu lagi untuk sistem infotainmen.

Ketua perancangan dan strategi produk global Infiniti, Eric Rigaux berkata, “Secara keseluruhannya, penggayaan (QX60) lebih dramatik berbanding dengan apa (model semasa) kita ada hari ini. Gayanya lebih kepada SUV tapi lebih menyerlah.”

Dalam pertengahan tempoh itu juga, Infiniti akan melancar tiga kenderaan elektrifikasi – crossover dan dua sedan. Ketiga-tiganya adalah sebahagian daripada strategi elektrifikasi “dua penjana kuasa, satu platform” Infiniti. Syarikat ini juga akan melancarkan kereta berasaskan teknologi lanjutan Nissan ePower, yang menggunakan enjin petrol untuk mengecas bateri onboard lithium-ion yang menggerakkan kereta itu.

Difahamkan, QS50 yang bakal menggunakan e-Power akan dijanakan oleh enjin turbo mampatan pembolehubah (VC-Turbo) dan ia akan menyalurkan kuasa kepada bateri yang menggerakkan dua motor elektrik. Sistem itu juga akan digandingkan dengan AWD, dan kemungkinan juga akan diperkenalkan menerusi konsep QX Inspiration pada awal tahun hadapan. Dengan pengecasan penuh, julat pergerakan elektrik tulen dikatakan berada di bawah 500 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required