Volvo XC90 facelift dilancarkan di M’sia – model T8 terima bateri hibrid 11.6 kWj, jarak gerak elektrik 50 km

Volvo XC90 facelift dilancarkan di M’sia – model T8 terima bateri hibrid 11.6 kWj, jarak gerak elektrik 50 km

Setelah didedahkan buat pertama kali untuk peringkat global pada Februari lalu, kini SUV Volvo XC90 facelift 2020 secara rasmi dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Model ini bukan sahaja mendapat penyegaran dari segi rupa, malah ia turut menerima sedikit perubahan pada unit janakuasa.

Pada bahagian luaran, gril hadapan sedikit berubah dengan rekaan melengkung kedalam. Sekali tengok, bampar hadapan XC90 ini adalah sama seperti model sebelumnya, tetapi ia sebenarnya menerima sentuhan semula pada bahagian lip bawah dan kini menerima lebih kemasan krom. Versi ini juga diberikan dengan rim rekaan baharu.

Dalam kabin, rupanya juga hampir tidak berubah. Ketika diperkenalkan, Volvo menyatakan versi baharu ini boleh tampil dengan enam konfigurasi tempat duduk, namun untuk pasaran Malaysia ia kekal dengan tujuh-tempat duduk. Model tertinggi T8 Inscription pula diberikan tombol penukar gear kristal Orrefors dengan rekaan baharu.

Volvo XC90 facelift dilancarkan di M’sia – model T8 terima bateri hibrid 11.6 kWj, jarak gerak elektrik 50 km

Walau bagaimanapun, versi facelift pasaran Malaysia ini tidak menerima unit janakuasa T8 Twin Engine plug-in Hybrid dengan kuasa keseluruhan 420 hp seperti yang didedahkan sebelumnya, dan kita kekal dengan versi berkuasa 407 hp/640 Nm.

Tetapi ia masih menerima bateri Lithium-ion berkapasiti 11.6 kWj, meningkat dari 10.4 kWj sebelum ini. Dengan bateri baru berkenaan, XC90 T8 kini boleh dipandu menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya tanpa enjin petrol dihidupkan sejauh 50 km, atau 15% lebih jauh dari versi lama.

Model kemaskini pasaran Malaysia ini juga menampilkan teknologi pengecasan semula brek-menerusi-wayar, tetapi sistem KERS tidak disertakan sekali.

Volvo XC90 facelift dilancarkan di M’sia – model T8 terima bateri hibrid 11.6 kWj, jarak gerak elektrik 50 km

Tiga varian boleh dipilih bagi pasaran tempatan iaitu versi tertinggi T8 Twin Engine Inscription Plus berharga RM409,888, model pertengahan T8 Twin Engine Inscription berharga RM399,888, dan model asas tanpa sistem hibrid T5 Momentum berharga RM373,888 – kesemuanya adalah harga atas jalan tanpa insuran, dan harga untuk kesemua model ini dilihat tidak berubah dari sebelumnya.

Untuk peringkat global, Volvo juga telah memperkenalkan model XC90 dengan sistem hibrid ringkas, diberikan siri baharu ‘B’ iaitu B5 dan B6, tetapi kedua-dua versi ini tidak ditawarkan pada pasaran Malaysia.

Senarai kelengkapan untuk versi 2019 ini juga dilihat tidak berubah, tetapi untuk model T5 Momentum yang dijana enjin 2.0 liter turbo berkuasa 254 hp/350 Nm, ia kini diberikan sistem pendingin hawa empat zon bersama liang penghembus pada tempat duduk baris ketiga.

Volvo XC90 facelift dilancarkan di M’sia – model T8 terima bateri hibrid 11.6 kWj, jarak gerak elektrik 50 km

Sistem informasi papan tanda jalan juga hadir pada model baharu ini, manakala glove box dengan fungsi penyejuk kini diberikan standard untuk semua varian. Sistem brek kecemasan automatik City Safety dan Sistem Informasi Titik Buta pula kini ditingkat taraf dengan pemadanan fungsi bantuan stereng.

Juga seperti model sebelumnya, model T8 turut hadir sengan sistem suspensi udara, paparan head-up, sistem navigasi, kemasan krom luaran dan kunci dengan pembalut kulit Nappa untuk model Inscription, rim 20-inci bersama tayar 275/45R20 dan kit pembaikan tayar (tayar 235/55R19 dengan tayar gantian sementara pada T5), Lampu Membelok Aktif (lampu LED dengan sistem high beam aktif standard untuk semua varian) serta pembersih lampu hadapan.

Model T8 juga akan menerima tempat duduk balutan kulit Nappa bersama tempat duduk hadapan diberikan sokongan sisi kawalan berkuasa, kemasan kayu Linear Walnut, balutan kulit pada papan pemuka dan panel pintu, pakej pencahayaan dalaman ‘tahap tinggi dan karpet Inscription.

Versi paling berkuasa ini juga disertakan dengan sistem bantuan parkir Park Assist Pilot (untuk parking selari dan berserenjang), kamera pemantau sekeliling 360 darjah (T5 hanya kamera belakang) liang konsol terowong untuk tempat duduk baris kedua (liang pada tiang-B adalah standard untuk semua) dan juga bumbung panaromik.

Bagi membezakan Inscription dan Inscription Plus pula, model yang lebih mahal RM10k berkenaan dibekalkan dengan sistem audio Bowers & Wilkins berkuasa 1400 W bersama 19-pembesar suara. Dua model lebih rendah pula dilengkapkan dengan sistem bunyi berkuasa 330W bersama 10-pembesar suara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required