Isuzu D-Max 1.9L berjaya galas cabaran Borneo Safari

Isuzu D-Max 1.9L berjaya galas cabaran Borneo Safari

Walaupun kapasiti enjin yang kecil, Isuzu tidak teragak-agak untuk mempersiapkan unit D-Max 1.9L Blue Power untuk turut menjadi kenderaan pengangkut di dalam Borneo Safari 2019. Model berkenaan meneruskan tradisi untuk membuktikan bahawa ia mampu mengharungi apa saja cabaran sepanjang tempoh tujuh hari acara itu berlangsung. Isuzu Malaysia diiktiraf oleh penganjur acara sebagai peneraju yang inovatif dan diberikan anugerah khas kerana memperkenalkan kapsiti enjin yang paling rendah sekaligus lasak itu.

Baru sahaja dilancarkan sebulan yang lalu, Isuzu D-Max 1.9 yang menyertai acara ini hanya sempat mencatatkan 200 km pada odometernya, sebelum dipandu untuk meneroka dan meredah permukaan hutan di Sabah sebagai kenderaan pengangkut untuk media dalam acara mencabar yang bermula dan berakhir di Kota Kinabalu.

“Blue Monster” berkenaan hadir dengan kelengkapan standard, selain disesuaikan dengan ketinggian badannya yang ditambah untuk membolehkannya menggunakan tayar lumpur, penyerap hentak larasan panjang, snorkel, winch dan penampan lasak sebagai pelindung.

Isuzu D-Max 1.9L berjaya galas cabaran Borneo Safari

“Peminat-peminat off-road faham bahawa keseimbangan antara ketangkasan dan penyaluran kuasa adalah sangat penting ketika berdepan dengan laluan getir di dalam hutan. Dengan hantaran kuasa yang mengagumkan serta padanan transmisi enam-kelajuan, D-Max 1.9-liter Blue Power tidak segan untuk menyerlah dalam keadaan ekstrem itu, walaupun saiz enjinnya kecil,” ujar Ketua Pegawai Operasi Isuzu Malaysia, Mayasuki Suzuki.

Jentera “Blue Monster” ini menyertai unit “Red Monster”, “White Monster” dan “Black Monster” sebagai sebahagian daripada komitmen Isuzu Malaysia selaku penaja utama acara berkenaan yang telah menjadi penyokong utama acara berkenaan sejak 13 tahun lalu.

Isuzu D-Max 1.9 liter menampilkan enjin 1,898 cc yang direka dengan tujuan untuk mempertingkatkan prestasi enjin serta ketahanannya. Ia merangkumi komponen enjin yang lebih ringan, sekaligus dapat mengurangkan geseran dan tekanan terhadap bahagian-bahagian terlibat. Sistem pengecas turbo Variable Geometry System (VGS) juga telah diberi kemaskini dan meningkatkan maklumbalas enjin, terutama ketika RPM rendah untuk memberikan respon enjin yang lebih baik kepada pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required