Mitsubishi Triton Quest 2019 dilancarkan di M’sia – RM 79,890, muka Dynamic Shield, 2.5L turbodiesel 4×2

Mitsubishi Triton Quest 2019 dilancarkan di M’sia – RM 79,890, muka Dynamic Shield, 2.5L turbodiesel 4×2

Ketika Mitsubishi melancarkan trak pikap Triton 2019 pada awal tahun ini, kesemua variannya menerima muka baharu Dynamic Shield, kecuali versi khas yang digunakan hanya untuk tujuan bekerja iaitu Triton Quest yang tidak menerima apa-apa pembaharuan. Hari ini, jenama ‘Tiga Berlian’ berkenaan melancarkan Triton Quest 2019 yang dikemaskini dengan muka baharu serta pelbagai peningkatan lain.

Mitsubishi menyifatkan Triton Quest baharu ini sebagai “hadir dengan rekaan bergaya menampilkan rupa luar seperti ‘sedan'”, dan ia kini dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM79,890. Seperti model lain, versi Quest ini juga turut diberikan waranti pengeluar selama lima-tahun atau 100,000 km, yang mana sampai dahulu.

Walau bagaimanapun, Triton Quest masih tidak diberikan enjin baharu 2.4 liter MIVEC turbodiesel seperti kesemua varian lain, dan ia kekal dijana oleh enjin 2.5 liter commonrail turbodiesel tanpa sistem VGT. Enjin berkenaan menghasilkan 110 PS dan tork maksima 200 Nm bermula 2,000 rpm.

Mitsubishi Triton Quest 2019 dilancarkan di M’sia – RM 79,890, muka Dynamic Shield, 2.5L turbodiesel 4×2

Transmisi juga masih kekal dengan dengan kotak gear manual lima-kelajuan yang hanya memacu roda belakang (4×2). Menurut Mitsubishi, Triton Quest mempunyai radius pusingan stereng terbaik dalam kelasnya iaitu 5.7 meter.

Triton Quest direka lebih rendah dari varian lain – kerana ia adalah sebuah trak yang dibina khas hanya untuk kerja, dan dengan bed yang rendah memudahkan anda untuk mengisi barang yang besar dan berat ke bed belakang. Mitsubishi turut mendakwa bahawa bed belakang Triton Quest ini adalah yang paling besar dalam kelasnya, dan ia mampu menggalas beban maksima 970 kg termasuk penumpang.

Model ini dilengkapi dengan Electronic Time and Alarm Control System (ETACS), bersama fungsi seperti isyarat membelok untuk menukar lorong, pemasa tingkap berkuasa, lampu hadapan mati sendiri, pengunci semula automatik, pengelap cermin dengan pemasa kelajuan automatik dan juga penangguh 15-saat lampu kabin selepas kereta dimatikan.

Mitsubishi Triton Quest 2019 dilancarkan di M’sia – RM 79,890, muka Dynamic Shield, 2.5L turbodiesel 4×2

Ia juga menerima paparan pelbagai info pada papan meter dengan bacaan-bacaan asas seperti penggunaan purata bahan api dan juga pengingat servis. Untuk hiburan, ia dilengkapi dengan pemain utama 2-Din yang boleh memainkan CD serta sokongan hubungan Bluetooth.

Kit keselamatan juga asas iaitu dua beg udara serta brek dengan sistem ABS dan EBD. Triton Quest juga hanya boleh dibeli dalam Pearl White. Penderia parkir turut diberikan tetapi hanya pada bahagian belakang.

Ketika pelancaran ini, Mitsubishi Malaysia turut mengumumkan berberapa penammbahbaikkan kepada varian Triton lain. Model tertinggi Triton Adventure X kini diberikan kamera pemantau sekeliling, dashcam, pelekat sisi badan dan juga filem penapis solar/keselamatan. Model Triton AT Premium pula kini hadir bersama dashcam, tempat duduk balutan kulit dan juga skrin sesentuh untuk sistem infotaimen yang lengkap dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required