Kia Seltos diperkenalkan – 1.6 T-GDI, AWD, dari RM92k

Kia Seltos diperkenalkan – 1.6 T-GDI, AWD, dari RM92k

Kia Motors America akhirnya telah mendedahkan Seltos serba baharu, SUV segmen-B yang diposisikan antara Soul dan Sportage. Di pasaran US, ia ditawarkan dengan lima varian bermula LX, EX, S 2.0L, S 1.6T, dan SX. Harganya belum disahkan, tetapi harga asasnya bermula dari US$22,000 (RM92k), dengan penghantaran pertama bakal bermula pada Q1 2020.

Bagi pilihan penjana kuasanya, model paling murah ditawarkan dengan enjin petrol 2.0 liter naturally-aspirated empat-silinder dengan output 146 hp dan tork 179 Nm. Enjin tersebut digandingkan dengan Intelligent Variable Transmission (IVT, kebiasaannya dikenali sebagai CVT).

Untuk S 1.6T dan SX, ia dijanakan oleh enjin petrol 1.6 liter turbocharged dengan hamburan kuasa 175 hp dan tork 264 Nm. Ia dipadankan dengan transmisi dwi klac tujuh-kelajuan secara standard. Turut didatangkan dengan tiga mod pemanduan – Normal, Eco, Sport – untuk kedua-dua varian, dengan setiap satunya menawarkan pemetaan spesifik untuk enjin dan transmisi.

Kia Seltos diperkenalkan – 1.6 T-GDI, AWD, dari RM92k

Kesemua model dipadankan dengan topang MacPherson di hadapan, tetapi berbeza suspensi belakang – varian pacuan roda-hadapan menerima palang torsion untuk belakang, sementara model pacuan semua-roda dengan larasan multi-link. Sistem AWD pula lebih kurang sama seperti yang ada pada Telluride, dan didatangkan dengan centre locking differential untuk menawarkan pacuan off-road yang lebih baik.

Bergantung pada varian, senarai kelengkapan termasuklah lampu utama LED “Crown Jewel” sepenuhnya, bampar hadapan dan belakang yang sporty, lapisan gerbang roda hitam dan plat skid perak, saiz roda sehingga 18-inci dan penutup roda di bahagian tengah berwarna merah.

Di dalamnya, kluster instrumen menampilkan paparan pelbagai-info digital tujuh- atau 3.5-inci, roda stereng dan tombol gear balutan kulit, sistem bunyi premium Bose lapan-speaker dengan paten fraktal, pencahayaan mood yang boleh bertukar warna dan tahap nada bunyi mengikut intensiti, corong udara belakang, port pengecasan USB di belakang dan sistem infotainmen skrin sesentuh 10.25-inci yang pertama dalam segmennya dengan skrin-terpisah dan sokongan Apple CarPlay/Android Auto.

Lain-lain ciri termasuklah alas pengecas telefon pintar, dua port USB di hadapan, sambungan multi-Bluetooth yang boleh disambung dengan dua telefon pintar, dan sistem telematik UVO Connect yang berfungsi menerusi aplikasi telefon pintar, menawarkan arahan kawalan dan notifikasi sistem.

Manakala untuk aspek keselamatan, sistem bantuan pemandu termaju “Kia Drive Wise” ditawarkan secara pilihan dan didatangkan dengan sistem termasuk Amaran Pelanggaran Titik Buta, Bantuan Mengelak Pelanggaran Titik Buta, Amaran Perhatian Pemandu, Bantuan Mengelak Pelanggaran Hadapan dengan pengesan pejalan kaki, Bantuan Pemanduan Lebuhraya, Amaran Ketibaan Lorong dan sistem Bantuan Kekal Lorong.

Bukan itu sahaja, ia turut didatangkan dengan Bantuan Mengikut Lorong, Bantuan Mengelak Pelanggaran Trafik Lintasan Belakang, Kepekaan Penumpang Belakang (bagi mengingatkan pemandu untuk memeriksa tempat duduk belakang untuk kanak-kanak atau haiwan peliharaan), Kawalan Kelajuan Pintar dengan fungsi stop/go dan juga Bantuan Keluar Selamat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required