Volkswagen telah mendedahkan model generasi kelapan untuk model paling larisnya iaitu Golf. Namun dalam pengenalan tersebut, versi berprestasi tinggi GTI masih lagi belum didedahkan. Imej yang anda lihat ini adalah unit prototaip Golf GTI Mk8, yang ditemui oleh jurugambar risikan kami ketika ia melakukan ujian musim sejuk.

Unit prototaip ujian ini dilihat hampir tidak mengenakan sebarang pelekat penyamaran. Lampu hadapan dan belakang serta gril hadapan model ini masih lagi nampak seiras dengan model biasa. Tetapi berberapa ciri menampakkan ia adalah versi lebih berkuasa dari model standard.

Anda boleh lihat bampar hadapan unit ini diberikan elemen sarang lebah ikonik GTI, bersama perumah dan lampu kabus di bahagian sisi direka berbeza dari Mk8 biasa. Di belakang, ia diberikan diffuser yang kelihatan lebih agresif bersama dua tip ekzos sebenar, berbanding Golf biasa yang menyorokkan tip berkenaan disebalik perumah dengan kemasan krom.

Walau bagaimanapun, unit prototaip ini masih belum mengenakan rim produksi, dan ketika ujian ini ia dilihat menggunakan tayar untuk musim sejuk. Tetapi disebalik rim tersebut, anda boleh lihat ia diberikan angkup brek lebih besar berwarna merah.

Menurut sumber kami, versi GTI untuk Golf Mk8 ini akan kekal dijana enjin EA888 2.0 liter empat silinder turbo, tetapi menerima berberapa sentuhan semula. Versi asas mungkin akan menghasilkan 255 hp, manakala versi pacuan hadapan paling berkuasa GTI TCR mungkin akan mengerah kuasa sebesar 290 hp.

Enjin tersebut juga masih kekal digandingkan dengan dua pilihan transmisi – enam-kelajuan manual dan klac berkembar automatik DSG tujuh-kelajuan. Ia juga dijangka mampu mencatatkan masa pecutan 0-100 km/j di bawah enam-saat.

Pada bahagian dalaman pula, ia masih mengekalkan dua skrin digital yang bersambung – skrin instrumen untuk pemandu bersaiz 10.25-inci, manakala skrin sesentuh untuk infotaimen pula dianggar antara 8.25-inci hingga 10-inci. Untuk model transmisi DSG, ia diberikan tombol seakan Porsche 911 generasi 992 yang bersaiz jauh lebih kecil.

Model ini dijangka bakal membuat kemunculannya pada pertengahan tahun 2020, atau setahun selepas kemunculan pertama model standard generasi kelapan ini. Juga perlu anda ketahui, tiada lagi model tiga pintu pada hatchback Golf Mk8, dan hanya dihasilkan dalam versi lima-pintu.