Toyota GR Supra A90 dilancarkan di Thai – RM690k

Toyota GR Supra A90 dilancarkan di Thai – RM690k

Dipertontonkan pada Mac lalu, Toyota GR Supra A90 telah pun dilancarkan di pasaran Thailand. Kereta sport generasi kelima ini hadir dengan spesifikasi tertinggi RZ, dengan harga pengenalan 4.999 juta baht (RM690,773). Ia termasuk dengan Pakej Servis GR serta servis percuma untuk tiga tahun atau 60,000 km.

Kereta ini diimport sepenuhnya bukan dari Jepun, tapi dipasang oleh Magna Steyr di kilang Graz, Austria, bersama dengan model yang sama platform dengannya iaitu BMW Z4 G29 – telah pun dilancarkan di Malaysia pada September lalu, dengan spesifikasi yang sama, berharga RM568,000 atas jalan tanpa insurans.

Seperti model pasaran kita, Supra untuk Thailand dijana enjin 3.0 liter enam-silinder sebaris turbo yang menjana 340 PS dan tork maksima 500 Nm, digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan dari ZF. Seperti rekaan tradisi Supra, enjin yang terletak di bahagian hadapan berkenaan hanya mengalirkan kuasa ke gandar belakang yang turut dilengkapi dengan LSD.

Ini membolehkan Supra A90 memecut dari kedudukan pegun hingga 100 km/j dalam masa hanya 4.3 saat. Kelajuan maksimanya punya dihadkan secara elektronik pada 250 km/j.

Senarai kit varian RZ untuk Thailand ini belum disahkan, tetapi pastinya lebih kurang sama dengan apa yang ditawarkan oleh UMW Toyota Motor untuk Supra yang ditawarkan di Malaysia. Antara cirinya termasuk roda 19-inci (dengan tayar Michelin Pilot Super Sport 255/35 di hadapan dan 275/35 di belakang), lapan cara-larasan untuk pemandu termasuk fungsi memori, kawalan suhu dwi-zon, Toyota Supra Connect infotainment (skrin sesentuh 8.8-inci, kawalan iDrive, sistem bunyi JBL dengan 12-speaker) dan paparan utama.

Untuk keselamatan pula, ia dilengkapi dengan tujuh beg udara (hadapan, sisi, tirai dan lutut pemandu). Sistem bantuan pemanduan pakej Toyota Safety Sense turut diberikan, terdiri dari sistem seperti brek kecemasan automatik dengan amaran pra-pelanggaran hadapan, amaran pelanggaran belakang, kawalan kelajuan adaptif, informasi had laju, pemantau titik buta dan amaran lintasan trafik belakang, amaran keluar lorong, bantuan kekal lorong serta lampu tinggi automatik.

GALERI: Toyota GR Supra A90 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required