Dana RM20j daripada kerajaan bukan untuk ‘kereta terbang’, super drone – Kem.Pembangunan Usahawan

Dana RM20j daripada kerajaan bukan untuk ‘kereta terbang’, super drone – Kem.Pembangunan Usahawan

Susulan Laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) yang mengesahkan Kumpulan Industri-Kerajaan bagi Teknologi Tinggi (MIGHT), syarikat di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM), meluluskan pelaburan sejumlah RM20 juta dalam syarikat Aerodyne Ventures Sdn Bhd (AVSB) untuk membangunkan projek ‘kereta terbang’ atau super drone, ini pula kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pembangunan Usahawan.

Menurut kementerian di bawah pimpinan menterinya, Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof, menjelaskan peruntukan yang disediakan oleh MIGHT itu tiada kaitan dengan pembangunan kedua-dua projek terbabit. Tambahnya lagi, peruntukan dana itu adalah bagi membangunkan inovasi dan penyelidikan serta pembangunan Projek Kereta Nasional Baharu (NNCP), dengan DreamEdge dan MIGHT dilantik sebagai peneraju NNCP.

“Projek (super drone) diterajui oleh sektor swasta dan dibiayai sepenuhnya oleh syarikat tempatan. Ia tidak membabitkan peruntukan daripada kerajaan dan oleh itu tidak dibawa ke peringkat Majlis Pembangunan Negara (MPN) atau Mesyuarat Jemaah Menteri kerana tidak memerlukan keputusan kerajaan,” menurut kenyataan itu seperti yang disiarkan oleh Bernama.

Dana RM20j daripada kerajaan bukan untuk ‘kereta terbang’, super drone – Kem.Pembangunan Usahawan

Sehubungan itu, tiada keperluan untuknya menjalankan audit kewangan dan harta intelek ke atas syarikat Aerodyne Group yang melaksanakan projek super drone kerana ia bukan perolehan kerajaan.

“Projek ini tidak membabitkan peruntukan kementerian dan kementerian tidak akan menanggung sebarang kerugian sekiranya projek ini tidak berjalan seperti dirancang. Kementerian Pembangunan Usahawan mengambil maklum rumusan dan cadangan PAC (Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara) berkaitan mobiliti udara.

“Pihak kementerian sedang menyediakan maklum balas yang lengkap. Maklumat yang dikemukakan oleh kementerian ini adalah berdasarkan maklumat yang berada dalam kementerian. Maklumat tindakan agensi lain akan dilihat kembali oleh kementerian,” kata kenyataan itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required