Honda Accord 2019 dilancarkan di Australia – 1.5L VTEC Turbo, 2.0L i-MMD hybrid, bermula dari RM136k

Honda Accord 2019 dilancarkan di Australia – 1.5L VTEC Turbo, 2.0L i-MMD hybrid, bermula dari RM136k

Generasi ke-10 bagi Honda Accord kini telah mula dijual di Australia, dengan hanya satu tingkat kemasan ditawarkan, iaitu VTi-LX, tetapi dengan pilihan dua sistem janaan kuasa. Harga pula bermula dari AU$47,990 (RM135,697) bagi versi 1.5 liter turbocas empat-silinder, sementara model hibrid pula pada harga AU$50,490 (RM142,774).

Jika dibandingkan dengan Accord yang dijual di Thailand, yang turut hadir dengan pilihan sistem janaan kuasa yang sama, harga di pasaran Australia lebih murah; harga permulaan di Thailand ialah 1,475,000 baht (RM203,658).

Enjin VTEC Turbo yang lebih kecil itu menjana 188 hp pada 5,500 rpm dan 260 Nm tork dari 1,600 hingga 5,000 rpm. Ia digandingkan dengan transmisi CVT yang menyalurkan kuasa ke roda depan. Unit ini memberikan bacaan penggunaan minyak pada kadar 6.5 liter bagi setiap 100 km, dengan sisa karbon pada kadar 149 gram per km.

Honda Accord 2019 dilancarkan di Australia – 1.5L VTEC Turbo, 2.0L i-MMD hybrid, bermula dari RM136k

Bagi sistem hibrid pula, ia merupakan generasi ketiga Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) oleh Honda, yang menggunakan sistem hibrid dua motor yang melibatkan unit enjin NA 2.0 liter empat-silinder dengan e-CVT serta dua motor elektrik. Output keseluruhan sistem ini menghasilkan 212 hp dari 5,000 hingga 6,000 rpm dan 315 Nm tork dari sifar hingga 2,000 rpm. Penggunaan bahan api gabungan pula 4.3 liter bagi setiap 100 km, dengan pembebasan CO2 98 g/km.

Kelengkapan standard yang ada antaranya termasuklah lampu utama, lampu kabus, lampu belakang dan DRL yang semuanya dari jenis LED, kawalan pendingin hawa dwi-zon dengan corong penumpang belakang, sunroof elektrik, Eco Assist dan mod Econ, kemasan kulit hitam, kerusi depan elektrik (8-cara untuk pemandu, 4-cara untuk penumpang), Active Noise Control serta Apple CarPlay dan Android Auto.

Lain-lian, rim 18-inci aloi digunakan, paparan pelbagai maklumat khas untuk model hibrid, head-up display, sensor parkir depan dan belakang, penghidup enjin jarak jauh, sistem tanpa kunci dan sistem bunyi premium 452-watt dengan 10 pembesar suara.

Honda Accord 2019 dilancarkan di Australia – 1.5L VTEC Turbo, 2.0L i-MMD hybrid, bermula dari RM136k

Ciri keselamatan dan alat bantu memandu yang tersedia pula termasuk enam beg udara, kawalan kestabilan, kawalan cengkaman, EBD, ABS, BA, sistem tinjauan tekanan tayar, LaneWatch, lampu belokan aktif, bantuan parkir pintar dengan sistem brek menghindari perlanggaran di belakang.

Accord ini juga hadir dengan ciri Honda Sensing, antaranya termasuk Forward Collision Warning, Collision Mitigation Braking System, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist System, Road Departure Mitigation System, Adaptive Cruise Control dengan Low Speed Follow dan High Beam Support System. Pembeli di Australia boleh memilih lima warna luaran; Platinum White, Lunar Silver, Modern Steel, Crystal Black dan Passion Red – yang terakhir ini bagaimanapun khusus untuk model hibrid sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required