Kia Optima/K5 2020 – lebih perincian teknikal didedah, pilihan transmisi DCT lapan kelajuan, enjin turbo, AWD

Kia Optima/K5 2020 – lebih perincian teknikal didedah, pilihan transmisi DCT lapan kelajuan, enjin turbo, AWD

Kia sebelum ini pernah mendedahkan gambar awal Kia Optima generasi kelima (atau dikenali sebagai K5 di Korea), yang akan dilancarkan untuk pasaran tertentu pada separuh tahun pertama 2020. Kini, beberapa lagi perincian teknikal untuk sedan segmen D tersebut disiarkan.

Melihat semula kepada rekaan model generasi baru ini, ia melibatkan kerjasama tiga studio rekaan Kia iaitu di Amerika Utara, Eropah dan Korea sendiri. Rekaan yang lebih sporty ini melibatkan gril “tiger nose” yang lebih lebar, lampu utama dengan DRL LED “heartbeat“, lekuk atas bonet lebih jelas serta bampar dengan bukaan udara yang lebih besar.

Beralih ke sisi, dapat dilihat cermin sisi direka nipis dan seakan tergantung pada satu ‘tiang’ yang berada di bawah tingkap quater hadapan. Garis bumbung dihasilkan landai ke belakang memberikan bayangan badan sedan empat pintu ini seakan sebuah coupe sportback – bahagian ini diserlahkan lagi dengan kemasan krom dari kerangka tingkap pintu hadapan dan belakang dan terus bersambung ke tiang-D serta merentangi sepenuhnya bawah cermin belakang.

Kia Optima/K5 2020 – lebih perincian teknikal didedah, pilihan transmisi DCT lapan kelajuan, enjin turbo, AWD

Rupa belakang sedan ini turut kelihatan garang seperti mukanya. Ia diberikan lampu tirus merentangi sepenuhnya bahagian berkenaan. Bampar pula kelihatan ‘sibuk’ dengan sepasang liang udara sisi yang seakan melepaskan aliran udara yang ‘dikaut’ oleh bampar hadapan, kemudian diberikan kemasan seakan diffuser yang turut menempatkan dua kemasan tip ekzos krom berbentuk segi-empat sereng.

Dimensi kenderaan ini juga berubah, dengan kini berukuran 4,905 mm panjang (+50 mm), 1,860 mm lebar (+25 mm), 1,445 mm tinggi (-20 mm), serta jarak roda 2,850 mm (+45 mm). Pilihan rim yang disediakan terdiri daripada saiz 16 hingga 18 inci, dengan model GT menerima unit 19 inci.

Rekaan baru pada bahagian dalam menyaksikan kemasan kayu (atau metalik) yang membahagikan bahagian atas papan pemuka dengan tengah, serta panel pintu. Corong pendingin hawa pula dijadikan lebih kecil, dengan yang di tengah diletakkan ke bawah sedikit.

Kia Optima/K5 2020 – lebih perincian teknikal didedah, pilihan transmisi DCT lapan kelajuan, enjin turbo, AWD

Skrin sesentuh sistem infotainmen 10.25 inci yang terletak di tengah juga adalah baru, manakala panel instrumen menggunakan unit digital 12.3 inci. Tiada butang kawalan pada bahagian atas papan pemuka, dan semuanya diletakkan di konsol tengah di bawah. Kemudiannya, tombol gear biasa diganti dengan tombol jenis pusing (bergantung kepada transmisi yang dipilih).

Barangan lain yang ditawarkan adalah termasuk sistem lampu suasana, head-up display lapan inci, kunci digital, sistem bunyi Bose 12 pembesar suara dan pelbagai pilihan kombinasi warna kabin, balutan tempat duduk serta kemasan, bergantung kepada pasaran.

Untuk kuasa penggerak pula, Optima baru ini akan ditawarkan dengan unit empat silinder turbo 1.6 liter Smartstream dengan kuasa 180 PS pada 5,500 rpm dan 265 Nm tork pada 1,500 hingga 4,500 rpm. Terdapat juga pilihan enjin 2.0 liter MPI (152 PS dan 192 Nm), 2.0L dengan CVVL (160 PS dan 196 Nm), 2.5L GDi (194 PS dan 246 Nm), 2.5L T-GDi (290 PS dan 422 Nm) untuk varian K5 GT dan enjin hibrid seperti sebelum ini.

Semua enjin dipadankan dengan transmisi automatik sama ada enam atau lapan kelajuan, manakala enjin 2.5L T-GDi dipadankan bersama transmisi klac berkembar lapan kelajuan. Buat pertama kalinya juga, Optima akan ditawarkan dengan pilihan sistem pacuan semua roda sebagai alternatif kepada pacuan roda hadapan.

Turut ditawarkan adalah sistem Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), yang termasuk Forward Collision-Avoidance Assist, Blind-spot View Monitor dengan Surround View Monitor dan Blind-spot Collision-Avoid Assist, Smart Cruise Control (SCC) atau Navigation-based SCC (NSCC), Lane Following Assist, Driver Attention Warning, dan Highway Driving Assist.

Tidak cukup dengan itu, ia juga boleh didapati dengan Rear View Monitor dengan Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA), Rear Cross-traffic Collision-Avoidance Assist dan Remote Smart Parking Assist yang membolehkan pemilik menggerakkan kereta dalam petak parkir menggunakan tombol kunci. Semua model Optima datang dengan sembilan beg udara dan sistem keselamatan pasif seperti Vehicle Stability Management dan Electronic Stability Control.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required