Toyota GR Yaris – 1.6L turbo 3-silinder, lebih 275 hp, pacuan semua roda, diselia oleh Tommi Makinen!

Toyota GR Yaris – 1.6L turbo 3-silinder, lebih 275 hp, pacuan semua roda, diselia oleh Tommi Makinen!

Minggu lalu Toyota telah mengesahkan bahawa model berprestasi tinggi baharu mereka yang diinspirasikan dari jentera WRC, GR Yaris (atau akan dikenali sebagai Yaris GR-4 pada pasaran tertentu) bakal didedahkan di Tokyo Auto Salon 2020 pada Januari ini. Tetapi sebelum diperkenalkan sepenuhnya, kereta berkenaan telah diprebiu dahulu kepada media Eropah, dan berberapa perincian awalannya telah didedahkan oleh Toyota.

Berbanding Yaris GRMN sebelum ini yang menggunakan enjin 1.8 liter Supercharger, GR Yaris ini menerima enjin lebih kecil iaitu 1.6 liter tiga silinder dengan pengecas turbo. Tetapi, ia telah ditala bagi menghasilkan kuasa melebihi 275 hp, yang menurut Toyota ia adalah enjin produksi 1.6 liter paling berkuasa pernah dihasilkan!

Dengan kuasa sebesar itu, GR Yaris ini bukan sahaja sekitar 70 hp lebih berkuasa dari Ford Fiesta ST, malah ia sebenarnya sudah berada dalam liga kuasa hot-hatch segmen-C seperti Honda Civic Type R, Hyundai i30 N dan Renault Megane RS, walaupun hanya dengan badan segmen-B.

Toyota GR Yaris – 1.6L turbo 3-silinder, lebih 275 hp, pacuan semua roda, diselia oleh Tommi Makinen!

Dan seperti dikhabarkan sebelum ini, ia bukan sahaja hanya dibekalkan dengan kotak gear enam-kelajuan manual, malah turut menerima sistem pacuan semua roda, persis jentera-jentera rali jalan raya homologasi WRC Group A era 90’an dahulu seperti Lancer Evo, Impreza WRX dan ‘datuk’nya sendiri iaitu Toyota Celica GT-4.

GR Yaris ini dibina berasaskan model Yaris generasi baharu, menggunakan platform TNGA-B baharu Toyota. Namun ia bukan sekadar menukar enjin suspensi, tetapi ubahsuai yang dilakukan adalah jauh lebih ekstensif.

Berbeza dengan model standard yang menggunakan badan hatchback lima-pintu, model berprestasi ini menerima kerangka badan tiga-pintu yang bukan sahaja lebih keras, malah membolehkan bahagian belakangnya direka lebih landai (95 mm lebih rendah dari Yaris biasa) untuk aspek aerodinamik yang lebih baik.

Toyota GR Yaris – 1.6L turbo 3-silinder, lebih 275 hp, pacuan semua roda, diselia oleh Tommi Makinen!

Menurut Toyota lagi, walaupun kerangka kosong GR Yaris ini lebih teguh, ia sebenarnya 38 kg lebih ringan dari Yaris standard kerana pelbagai panel logam telah diganti dengan panel yang diperbuat dari plastik diperkuat gentian-karbon (CFRP) dan juga aluminium.

Lebar dan jarak roda GR Yaris ini dikatakan masih lagi sama dengan Yaris biasa, tetapi dengan pemadanan sistem pacuan semua roda dan rekaan belakang yang direka lebih aerodinamik, ukuran trek pada bahagian belakang adalah jauh lebih lebar dari asal.

Suspensi torsion beam pada model biasa juga telah ditukar dengan jenis double wishbone yang lebih jitu serta membolehkan gandar belakang sistem AWD disumbatkan pada bahagian berkenaan. Enjin kereta ini juga dialih 21 mm lebih kebelakang dari model biasa bagi mendapatkan nisbah berat yang jauh lebih baik dengan menumpukan beban pada bahagian tengah.

Menurut ketua jurutera GR, Naohiko Saito, walaupun kereta ini dibangunkan di Jepun, namun ia ujiannya dan talaannya di buat di litar Nürburgring, Jerman dan ia dihasilkan berpandukan input dari prinsipal pasukan rali dunia Toyota Gazoo Racing yang berpangkalan di Finland, iaitu juara WRC empat-kali, Tommi Makinen!

Saito menyatakan, dari keseluruhan permintaan yang dimahukan Makinnen, 90 peratus telah diterapkan pada GR Yaris versi produksi ini. Antara kriteria dan input berkenaan adalah sistem pacuan semua rodanya yang hadir dalam tiga mod – Normal dengan agihan tork 60 peratus roda hadapan dan 40 peratus roda belakang; Sport 30 peratus hadapan dan 70 peratus belakang; Track 50:50 yang bukan sahaja untuk kegunaan litar, malah untuk permukaan gravel dan salji.

Selain itu, Tommi Makinen dan pasukannya turut mahukan badan yang lebih ringan serta bentuk yang lebih aerodinamik. Malah bahagian bawah badan turut dilakukan pelbagai ubahsuai bagi memenuhi kriteria-kriteria berkenaan. Ini bukan sahaja kerana mahu menjadikan GR Yaris tersebut sebagai jentera rali jalan raya yang hebat, malah ia sebenarnya bagi menyediakan asas yang cukup kuat bagi pasukan rali GR untuk membina jentera WRC 2021 yang jauh lebih kompetitif.

Model produksi GR Yaris ini akan ditawarkan dengan opsyen Track Pack yang terdiri dari pelbagai lagi ‘senjata’, antaranya LSD jenis Torsen bagi membolehkan agihan tork roda kiri dan kanan dibuat lebih tepat, dan juga tayar serta talaan suspensi yang berlainan. Dikhabarkan versi yang dibuat untuk pasukan rali persendirian juga akan dihasilkan, yang hadir dengan roll cage yang telah siap dipasang dari kilang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required