Toyota dedahkan platform TNGA-B – asas untuk model-model lebih kompak pada masa akan datang

Toyota dedahkan platform TNGA-B – asas untuk model-model lebih kompak pada masa akan datang

Toyota telah mendedahkan satu lagi variasi platform Toyota New Global Architecture (TNGA), kali ini digelar platform GA-B atau TNGA-B yang akan digunakan pada model-model lebih kompak. Platform baharu ini akan menyertai asas-asas TNGA lain dalam pasaran seperti GA-C (Prius dan Corolla generasi baharu, C-HR) dan juga GA-K (sedan Camry dan SUV RAV4).

Seperti juga platform TNGA lain, platform GA-B ini turut menampilkan pelbagai variasi jarak roda, panjang dan lebar keseluruhan bagi membolehkan ia disesuaikan untuk pelbagai model dalam saiz dan bentuk badan berbeza yang bakal dihasilkan oleh pereka dan jurutera pada masa hadapan.

Platform ini turut direka bagi memaksimakan ruang dalaman menerusi pakej yang dihasilkan secara pintar, memberikan kabin yang luas serta selesa. Dalam masa yang sama, pereka dapat menghasilkan rupa luaran yang rendah dan lebar, hasil dari karekteristik asli platform tersebut.

Toyota dedahkan platform TNGA-B – asas untuk model-model lebih kompak pada masa akan datang

Ini termasuk komponen-komponen yang tidak nampak bagi memberikan rekaan kenderaan yang lebih ringkas pada bahagian-bahagian utama, bahagian tegar pada badan atas dan pinggang pemandu yang diposisikan lebih rendah, bersama juntaian hadapan dan belakang yang pendek.

Juga seperti TNGA GA-C dan GA-K, platform lebih kompak ini turut direka bagi “memberikan pemanduan yang yakin dan semula jadi,” menurut Toyota. Ia adalah hasil dari teknologi cantuman yang memberikan ketegaran badan bawah yang tinggi, dalam masa yang sama masih mengekalkan berat dan kos yang rendah.

Untuk suspensi pula, sistem Topang McPherson di hadapan menampilkan penyerap hentak geseran rendah, digandingkan dengan pelbagai variasi jenis spring. Manakala pada bahagian belakang, ia boleh disesuaikan sama ada dengan konfigurasi torsion beam atau multilink, bergantung jenis dan karekter kenderaan yang akan dihasilkan.

Toyota dedahkan platform TNGA-B – asas untuk model-model lebih kompak pada masa akan datang

Platform ini turut memberikan posisi tempat duduk pemandu yang rendah dan hampir ke bahagian tengah yang akan membantu dalam aspek memberikan pusat graviti lebih baik. Menurut Toyota lagi, ini turut akan memberikan posisi pemanduan yang lebih meyakinkan di mana roda stereng dapat diletakkan lebih hampir dengan pemandu pada sudut paling optima.

Namun buat masa sekarang Toyota masih belum mengumumkan model mana yang akan menggunakan platform GA-B ini. Tetapi boleh dijangka, ia pastinya akan digunakan pada model Yaris generasi seterusnya. Toyota juga mungkin akan menghasilkan crossover yang lebih kecil dari C-HR kerana platform ini turut mampu untuk menampung model sedemikian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required