Perodua dapat kontrak pasang sistem bantuan pemandu termaju untuk kereta nasional ketiga?

Perodua dapat kontrak pasang sistem bantuan pemandu termaju untuk kereta nasional ketiga?

Baru-baru ini, Affin Hwang Investment Bank telah mengeluarkan nota penyelidikan mengenai projek kereta nasional ketiga yang bakal diterajui dan dikeluarkan oleh DreamEDGE. Malah menurut nota penyelidikan tersebut, model kereta berkenaan juga dijangka akan menampilkan teknologi bagi sistem bantuan pemandu termaju yang akan dibina oleh pengeluar kontrak, dengan khabar angin mengatakan ia bakal diberikan kepada Perodua, yang juga merupakan rakan kongsi Daihatsu Motor Company (DMC). Walau bagaimana pun, buat setakat ini, perkara ini tiada kesahihan dari pihak DreamEDGE mahu pun Perodua sendiri.

Seperti yang sedia maklum, DreamEDGE menerima sokongan daripada DMC sebagai rakan teknologi untuk menjayakan projek kereta nasional ini. Jadi perkongsian teknologi sebegini memang tidak mustahil boleh berlaku. Memandangkan sistem teknologi yang digunakan oleh Perodua juga adalah dari Daihatsu sendiri.

Malah sebelum ini, Presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad pernah berkata, “Kami tiada masalah jika Daihatsu mahu berkongsi teknologi dengan jenama kereta nasional baharu ini, sama ada ia teknologi baharu atau pun yang sedia ada. Kami yakin Daihatsu pastinya boleh mengatasi dengan baik dan bagi saya, ia bukanlah suatu yang mengejutkan (mengenai perkongsian teknologi).”

Affin Hwang turut berkata, DreamEDGE turut menegaskan kereta keluarannya tidak akan menggunakan logo Daihatsu, sebaliknya akan menampilkan logo dan nama baharu. Dan sebelum itu, Daihatsu pernah mengesahkan bahawa model yang akan dihasilkan adalah kereta sedan segmen-B hibrid.

Perodua dapat kontrak pasang sistem bantuan pemandu termaju untuk kereta nasional ketiga?

“Kami juga difahamkan bahawa konsep reka bentuk dan pembangunan kereta akan dilaksanakan oleh DreamEDGE, manakala Daihatsu akan membantu dari segi pembangunan enjin dan platform kereta. Dan DreamEDGE turut mensasarkan jualan sebanyak 3,000 unit sebulan dalam tempoh setahun pertama pengeluarannya,” kata Affin Hwang Investment Bank seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Affin Hwang berkata, penganalisis menjangkakan kos pelaburan awal bagi membangun dan menghasilkan kereta nasional baharu itu memerlukan sekurang-kurangnya RM600 juta, tetapi penubuhan rangkaian pengedar dan kos penyediaan berkaitan pengeluaran mungkin boleh mencecah sehingga RM1 bilion.

Tambah Affin Hwang lagi, DreamEDGE mendedahkan bahawa prototaip kereta nasional ketiga bakal diperkenalkan menjelang pertengahan 2020, dengan pengeluaran penuh dijangka berlaku pada separuh pertama tahun 2022.

Ini bermakna satu tahun lagi telah ditambah pada tempoh masa projek yang mana unjuran awal yang dinyatakan pada pengumuman projek itu pada bulan Ogos lalu, mengatakan bahawa prototaip model pertama kereta nasional baharu itu akan dipertontonkan pada bulan Mac 2020, dengan produk akhir ditetapkan untuk membuat penampilan ke pasaran pada bulan Mac 2021.

Projek kereta nasional ketiga itu juga disasarkan dapat menembusi pasaran ASEAN dan menempatkan sebuah syarikat automotif Malaysia di persada dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required