GALERI: Mazda CX-30 2.0L Skyactiv-G di Malaysia

GALERI: Mazda CX-30 2.0L Skyactiv-G di Malaysia

Sebelum kalendar 2019 berakhir, Bermaz selaku pengimport dan pengedar kenderaan Mazda di Malaysia, telah pun mempamerkan model CX-30. Model CX-30 ini diposisikan antara CX-3 dan CX-5, dan ia ditawarkan di pasaran Malaysia dengan tiga varian – 2.0 petrol, 2.0 High dan 1.8D High diesel. Varian yang dipaparkan menerusi foto ini ialah 2.0 G High dan ditawarkan pada harga atas jalan RM164,119.20 tanpa insurans, untuk pendaftaran persendirian.

CX-30 dijanakan oleh enjin 2.0 liter Skyactiv-G dengan hamburan kuasa 163 hp pada 6,000 rpm dan tork 213 Nm pada 4,000 rpm, yang kuasanya disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear automatik enam-kelajuan. Manakala varian 1.8D diesel untuk pasaran Malaysia mampu menghasilkan kuasa sehingga 116 PS pada 4,000 rpm dan tork 270 Nm dari 1,600 hingga 2,700 rpm, dengan disalurkan kuasanya menerusi kotak gear yang sama.

Untuk varian petrol spesifikasi tertinggi dan diesel dipadankan dengan roda aloi 18-inci yang dibaluti tayar 215/55R18; sementara varian asas 2.0 petrol pula menerima roda aloi 16-inci dengan tayar 215/65R16. Model asas 2.0 pasaran Malaysia ini diberikan lampu hadapan LED, manakala versi 2.0 High dan 1.8D pula menerima lampu hadapan LED dengan pencahayaan signatur Mazda. Kesemua varian hadir standard dengan operasi dan larasan aras lampu hadapan automatik dan pengelap cermin automatik, tetapi hanya 2.0 High dan 1.8D diberikan lampu belakang LED dengan pencahayaan signatur.

Pada bahagian dalaman pula, model asas 2.0 hadir dengan sistem pendingin hawa dan tempat duduk hadapan larasan manual, berbanding 2.0 High dan 1.8D yang diberikan sistem automatik dua zon lengkap dengan corong dan kawalan berasingan di belakang, tempat duduk pemandu larasan berkuasa 10-hala dengan memori dan upholsteri kulit hitam.

Bagi sistem hiburan, kesemua varian diberikan sistem infotainmen Mazda Connect dengan skrin 8.8-inci, fungsi kawalan menggunakan suara, sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, Bluetooth serta boleh dikawal dengan suis Commander Control. Bunyi dari sistem tersebut disalurkan kepada lapan-pembesar suara, dan skrin utama turut memaparkan imej dari kamera undur lengkap dengan garisan panduan.

Kit keselamatan untuk varian 2.0 High termasuk beg udara hadapan, sisi, tirai dan bahagian lutut pemandu, ABS, DSC, EBD, BA, kawalan cengkaman, bantuan mula mendaki, isyarat berhenti kecemasan, penahan automatik, pengunci pintu auto, cagak ISOFIX, engine immobiliser dan amaran pemakaian tali pinggang keledar untuk semua penumpang.

Ditambah pula dengan ciri yang tidak disertakan pada model asas 2.0 termasuklah kit keselamatan termaju dengan pencahayaan hadapan adaptif, kawalan lampu tinggi, paparan titik buta, amaran trafik lintasan belakang, amaran perhatian memandu, sokongan brek pintar (brek kecemasan sendiri) dan kawalan kelajuan dengan bantuan radar.

Model yang terpapar dalam foto ini hadir dengan kemasan cat berwarna Soul Red Crystal, semantara pilihan warna lain termasuk Machine Gray, Snowflake White Pearl, Deep Crystal Blue, Sonic Silver, Polymetal Gray, Titanium Flash dan Jet Black. Setiap pembelian CX-30 ini turut didatangkan dengan waranti pengeluar selama lima-tahun/100,000 km dan pakej penyelenggaraan percuma lima-tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required