Kurang lebih dua minggu lagi, Tokyo Auto Salon 2020 akan menarik perhatian ramai peminat kereta untuk dihalakan ke sana. Dalam banyak jenama dan model-model “bikin” yang akan dipamerkan, Daihatsu juga tidak mahu tertinggal bas – jenama kereta kompak Jepun ini akan ditunjukkan buat pertama kalinya model Taft Concept.

Versi sebenarnya dijangka akan dilancarkan pertengahan tahun depan. Bakal menjadi pesaing langsung kepada model seperti Suzuki Hustler, nama Taft ini sebenarnya mula digunakan sejak 1974 lagi, pada sebuah SUV 4×4 – yang membawa maksud “Tall & Almighty Four-wheel Touring Vehicle”. Namun, memandangkan model terbaru ini kemungkinan besar akan menggunakan sistem pacuan roda depan (pacuan semua roda ditawarkan sebagai pilihan, seperti biasa di Jepun), nama panjangnya diubah kepada “Tall & Almighty Fun Tool”.

Walaupun sekadar sebuah kereta untuk dipamerkan, Taft Concept sebenarnya merupakan model yang hampir dengan versi produksinya – ditampilkan oleh model WakuWaku ketika Tokyo Motorshow 2019 Oktober lalu. Ia menampilkan rekaan keseluruhan yang hampir serupa, berpetak dengan lampu depan oktogonal serta bampar yang berisi dan diikuti tingkap berpetak yang agak luas.

Sedikit berbeza dengan WakuWaku adalah Taft Concept ini memiliki pemegang pintu biasa. Daihatsu juga memaklumkan bahawa Taft datang dengan sunroof yang luas, serta ruang barangan yang rendah dan mendatar untuk memudahkan pengguna. Bagaimanapun, belum ada perincian teknikal yang didedahkan. Namun, andaiannya Taft akan menggunakan unit enjin dari siri KF dengan kapasiti 658 cc NA serta turbocas untuk menepati peraturan bagi kei car.

Selain Taft Concept, Daihatsu akan membawa beberapa lagi model untuk dipamerkan. Antaranya termasuk dua versi model Tanto, SUV Rocky baru yang dipasang pelbagai aksesori serta Copen GR Sport dan tak lupa juga dua van Hijet yang siap dimodifikasi. Van yang pertama adalah usahasama dengan Peak Magazine, dan yang kedua sebagai van untuk booth DJ.

Terdapat juga dua lagi kenderaan yang menampulkan watak rekaan; sebuah Hijet dengan penyanyi maya Hatsune Miku, dan sebuah lagi Tanto Custom yang dibaluti oleh komik Spiderman.