McLaren Speedtail model paling laju dan maju – kuasa 1,050 PS, 1,150 Nm tork, laju maksimum 403 km/j

McLaren Speedtail model paling laju dan maju – kuasa 1,050 PS, 1,150 Nm tork, laju maksimum 403 km/j

McLaren Speedtail pertama kali ditunjukkan pada Oktober 2018. Sejak dari itu ia masih lagi melalui ujian pembangunan, sebelum dilancar secara rasmi, diserahkan kepada pelanggan dan menjadi kereta jalanan McLaren paling hebat pernah dihasilkan.

Ujian kelajuan tinggi baru sahaja selesai di landasan kapal angkasa Kennedy Space Centre di Florida, dan ia menyaksikan Speedtail boleh mencecah kelajuan maksimum 403 km/j sebanyak 30 kali. Ini sekaligus menguatkan lagi dakwaan bahawa Speedtail adalah McLaren paling pantas pernah dihasilkan. Ia juga adalah kereta paling maju keluaran syarikat itu.

“Memang padan program ujian kelajuan tinggi Speedtail tamat dengan beberapa sesi laju maksimum di sebuah lokasi yang dikait rapat dengan menolak sempadan prestasi ekstrem dan kecemerlangan kejuruteraan. Speedtail adalah sebuah kereta sangat luar biasa yang mencerminkan semangat peneraju McLaren dan keazaman untuk mencatat tahap baru untuk supercar dan hypercar.

McLaren Speedtail model paling laju dan maju – kuasa 1,050 PS, 1,150 Nm tork, laju maksimum 403 km/j

Sebagai imbasan semula, Speedtail mempunyai panjang hampir 5.2 meter, dan menurut McLaren, rekaan ini diperlukan bagi “melancarkan lagi aliran udara di atas dan bawah kereta, sekaligus mengurangkan pergolakan.” Perincian teknikal penuh belum didedahkan, tapi ia diberitahu mempunyai kuasa 1,050 PS dan 1,150 Nm tork dari unit hibrid petrol-elektrik (jangkaannya gabungan enjin V8 4.0L twin turbo). Beratnya pula cuma 1,430 kg.

Aspek aerodinamik kereta ini turut dibantu dengan sistem Velocity Active Chassis Control. Dengan menekan butang mod Velocity, ia akan melaras sudut aileron belakang, menyembunyikan kamera sisi, dan kereta ini akan direndahkan 35 mm lagi bagi merapatkan badan ke permukaan tanah pada jarak hanya 1,120 mm untuk membolehkan ia mencapai kelajuan 402 km/j (250 bs/j).

McLaren Speedtail dijual pada harga bermula £1.75 juta (RM9.4 juta). Walau bagaimanapun, pembuat kereta sport tersebut hanya menghasilkan sejumlah 106 unit Speedtail (sama seperti produksi McLaren F1 dahulu) dan kesemuanya sudahpun habis dijual sebelum kereta ini didedahkan.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required