Honda CRF1100L Africa Twin 2020 kini di Malaysia – tiga varian ditawarkan, harga bermula dari RM98,888

Honda CRF1100L Africa Twin 2020 kini di Malaysia – tiga varian ditawarkan, harga bermula dari RM98,888

Sebuah lagi model yang baru diperkenalkan oleh Honda Big Wing untuk pasaran tempatan bersekali dengan model Honda GL1800 Gold Wing 2020 dan Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 2020 ialah model CRF1100 Africa Twin 2020 ini. Ada tiga varian yang ditawarkan; CRF1100L Africa Twin (RM98,888); CRF1100L Africa Twin Adventure Sports Manual (RM111,888); dan CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT (RM117,888).

Banyak pembaharuan yang telah dilakukan kepada model kembara Honda ini. Antaranya ialah penggunaan enjin baru 1,084 cc parallel twin yang menghasilkan kuasa sebanyak 75 kW @ 7,500 rpm dengan tork maksimum 105 Nm pada 6,250 rpm. Kerangkanya juga dikemaskini dan dijadikan lebih ringan dan teguh sekaligus, dengan swingarm gaya sama seperti CRF450R yang turut dipertingkat.

Bagi mod tunggangan, tambahan terbaru ialah mod Off-Road; keseluruhannya kini ada empat mod termasuk Tour, Urban dan Gravel. Dua mod User juga tersedia untuk penunggang menentukan sendiri talaan individu yang ingin disimpan. Paparan Multi Information Display (MID) pada kokpit adalah dari jenis TFT-LCD bersaiz 6.5-inci dengan ciri skrin sentuh. Tidak ketinggalan, ia turut mempunyai sokongan bagi Apple CarPlay serta sambungan Bluetooth.

Selain itu, bahagian ekzos kini menampilkan ciri Exhaust Control Valve (ECV) bagi mengoptimumkan bunyi ketika rpm rendah dan prestasi ketika rpm tinggi. Untuk membantu menjadikan kawalan tunggangan lebih selamat, ABS ketika di selekoh menjadikannya lebih meyakinkan.

Tambahan ciri terbaru yang perlu juga disebutkan ialah Inertia Measurement Unit (IMU) six-axis yang bukan hanya mengawal Honda Selectable Torque Control (HSTC) tujuh-tahap, tetapi juga termasuk beberapa ciri terbaru untuk model 2020 ini seperti Wheelie Control tiga-tahap, Cornering ABS seperti yang dinyatakan tadi (dengan talaan off-road), Rear Lift Control serta pengesan selekoh DCT.

Honda CRF1100L Africa Twin 2020 kini di Malaysia – tiga varian ditawarkan, harga bermula dari RM98,888

Bagi varian Adventure Sports pula, beberapa peningkatan daripada varian biasa ini telah diberikan. Antaranya kapasiti tangki minyaknya adalah lebih besar, iaitu 24.8L dan mampu memberikan jarak perjalanan lebih 500 km. Kesan tampanan angin juga lebih baik, disumbangkan oleh panel sisi pada fairing, manakala ketinggian skrin juga boleh dilaraskan.

Selain itu, penghadang bahagian enjin juga lebih besar, kotak barangan aluminium di belakang serta penggunaan tayar tanpa tiub juga antara kemaskini yang diberikan. Juga ditawarkan sebagai ciri standard ialah pengecas ACC serta pemegang dengan ciri pemanas. Suspensi depan dan belakang model ini pula datang dengan Showa EERA sebagai standard, dengan empat mod sedia ada untuk penunggang; Soft, Mid, Hard dan Off-Road sebagai pilihan – tidak lupa juga mod User untuk talaan persendirian penunggang.

Versi Adventure Sport ini juga dilengkapi dengan ciri lampu selekoh tiga-tahap, yang diselenggarakan oleh IMU yang sama, bertindak melaraskan capahan cahaya berdasarkan sudut motosikal ketika di selekoh. Versi Adventure Sport ditawarkan dalam warna eksklusif Pearl Glare White Tricolour, manakala versi biasa pula hanya dalam warna Grand Prix Red. Semua model ini akan berada mula berada di bilik pameran Honda Big Wing pada suku kedua 2020. Mana satu yang diidamkan?

Honda CRF1100L Africa Twin 2020 Manual

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required