Perodua umum sasaran utama 2020 – kekalkan angka jualan, unjuran TIV dan tingkatkan kapasiti produksi

Perodua umum sasaran utama 2020 – kekalkan angka jualan, unjuran TIV dan tingkatkan kapasiti produksi

Dalam pembentangan prestasi jualan bagi 2019 pagi tadi, Presiden dan CEO Perodua, Dato’ Zainal Abidin Ahmad turut berkongsi sasaran utama bagi tahun 2020. Sentiasa optimis dengan setiap langkah yang diambil, Perodua memutuskan untuk mengekalkan sasaran angka jualan dan perkongsian pasaran bagi jumlah keseluruhan industri (TIV) seperti tahun 2019.

“Walau pun laluan dalam pasaran kian mencabar, namun rekod jualan keseluruhan pada tahun lalu yang mencecah 240,341 unit telah mengekalkan kedudukan kami di tangga pertama untuk industri automotif tempatan ini. Biarpun kami berjaya memperoleh angka jualan seperti yang disasarkan untuk tahun 2019, namun kami masih mahu mengekalkan sasaran yang sama untuk 2020 iaitu sebanyak 240,000 unit.”

Menurut Zainal lagi, ini termasuklah berdasarkan unit tempahan yang belum dihantar kepada pelanggan (tempahan yang dibuat hujung tahun lalu), di mana jumlah tersebut dilihat mampu membantu melonjakkan lagi jualan untuk tahun ini.

Perodua umum sasaran utama 2020 – kekalkan angka jualan, unjuran TIV dan tingkatkan kapasiti produksi

“Kami menjangkakan Myvi dan Bezza mampu memacukan lagi angka jualan untuk tahun ini. Di mana permintaan terhadap model Myvi dilihat kian utuh dan disasarkan mencecah 83,000 unit tahun ini. Manakala Bezza pula, jumlah yang disasarkan mampu mencecah 54,000 unit iaitu lebih 6,000 unit berbanding tahun lalu. Ini termasuklah dengan 8,000 unit tempahan untuk Bezza pada penghujung tahun lalu yang masih belum dihantar kepada pelanggan yang secara automatiknya akan menerima model facelift.”

Mengenai perkongsian pasaran dalam Jumlah Keseluruhan Industri (TIV), Perodua turut mengambil keputusan untuk mengekalkan angka sasaran yang sama seperti tahun lalu iaitu 40%. “Walau pun persaingan dijangka bertambah sengit untuk tahun ini, namun kami tetap optimis untuk mencapainya, sekaligus mengekalkan kedudukan kami sebagai pendahulu jenama kenderaan di Malaysia,” ujar Zainal Abidin.

Walau pun angka sasaran bagi jualan dan perkongsian pasaran untuk 2020 sama seperti tahun 2019, namun Perodua berazam mempertingkatkan pengeluaran dan perkhidmatan selepas jualan mereka.

Perodua umum sasaran utama 2020 – kekalkan angka jualan, unjuran TIV dan tingkatkan kapasiti produksi

“Tahun 2019 juga boleh dianggap sebagai tahun yang cemerlang bagi kami. Walau bagaimana pun, kami berazam untuk meningkatkan lagi pengeluaran dan perkhidmatan selepas jualan. Mengenai Bezza, kami menganggarkan kira-kira 13,000 tempahan dari tahun lepas yang masih belum dipenuhi. Malahan buat masa ini, tempoh masa menunggu pula cecah dua bulan dan kami sedang berusaha untuk memendekkan lagi tempoh tersebut.

“Justeru, untuk tahun ini, kami mahu meningkatkan lagi kapasiti pengeluaran untuk kesemua model sebanyak 254,000 unit berbanding 244,000 unit pada 2019, iaitu kenaikan sebanyak 4.1%. Angka ini merangkumi pengeluaran untuk eksport dan penyimpanan stok untuk tahun 2021,” jelas Zainal lagi.

Beliau turut berkata, separuh pertama 2020 dijangka agak mencabar, justeru, Perodua akan memberi tumpuan kepada memenuhi tempahan yang sedia ada. Malahan, Perodua akan menilai semula keadaan pasaran pada separuh kedua tahun ini sambil membina inventori supaya sentiasa bersedia andai pasaran bertambah baik.

Disebabkan pengeluaran yang ingin dipertingkatkan, Perodua juga menjangkakan perbelanjaan sebanyak RM6 bilion tahun ini untuk membeli komponen tempatan, berbanding RM5.4 bilion tahun lalu.

Mengenai perkhidmatan selepas jualan pula, Perodua mensasarkan peningkatan sebanyak 2.6%, iaitu lebih 2.6% berbanding 2019. Begitu juga dengan jumlah kenderaan yang diservis untuk tahun ini disasarkan sebanyak 2,350,000 unit iaitu meningkat sebanyak 0.1% berbanding 2,347,000 unit pada tahun lalu. Sehingga kini, Perodua memiliki 186 pusat servis bertauliah di seluruh negara.

Jelasnya, Perodua akan terus bekerjasama dengan para pengedarnya, yang kini membentuk 75% daripada rangkaian jualan dan servisnya, untuk menaiktaraf dan melabur bagi meningkatkan lagi kepuasan pelanggan.

“Perodua mempunyai rangkaian jualan dan servis kenderaan yang terluas di Malaysia. Kami berhasrat untuk menambahbaik kemudahan sedia ada melalui kerjasama erat dengan para pengedar kami supaya kami boleh memberikan perkhidmatan yang lebih baik buat para pelanggan,” kata Zainal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required