Di Tokyo Auto Salon, bukan kereta ubahsuai sahaja di bawa ke sini, malah semua yang beroda empat atau lebih yang tidak lagi standard kilang akan diletakkan untuk tatapan pengunjung. Ini salah satunya, van Toyota Hiace H200 yang diubahsuai oleh OGUshow, diberi nama Transporter Iseya Model II.

Sebenarnya bukan ini sahaja van yang ada dalam dewan Makuhari Messe sepanjang TAS 2020 berlangsung, ada banyak lagi pengeluar peralatan aftermarket dan bengkel custom lain yang turut mempamerkan van yang diubahsuai. Tetapi apa yang menarik pada Hiace dari OGUshow ini adalah – cuba tengok dalam dia, macam rumah tradisional melayu kan?

Menerusi brosur yang kami dapat di ruang pameran OGUshow ini, Hiace berkenaan dihasilkan untuk seorang bintang filem dan drama Jepun, Iseya Yusuke. Dan ini sebenarnya van kedua yang dihasilkan mereka untuk Iseya dan sebab itulah diberi nama ‘Model II’.

Apa yang kami faham lagi, van ini memang digunakan oleh Iseya untuk jadual hariannya sebagai selebriti – ia bukan sahaja berfungsi sebagai pengangkutan untuk berlibur untuk aktiviti meluncur ombak dan berbasikal gunung, malah turut boleh digunakan sebagai ruang tamu untuk menjalankan perbincangan atau mesyuarat kecil di mana-mana.

Apa yang membuatkan ia kelihatan seperti rumah-rumah di nusantara adalah penggunaan kain seperti songket untuk upholsteri tempat duduk dan panel pintu, penggunaan lantai parquet kayu, dan juga bahagian-bahagian ‘perabot’ lain seperti panel penutup tingkap, meja sisi dan ruang storan bersama pemegang cawan (juga berfungsi sebagai meja kecil) turut diperbuat dari kayu.

Pada bahagian luaran pula, van ini nampaknya diberikan penggayaan seperti kenderaan off-road, sesuai dengan tugasnya untuk dibawa kemana-mana sahaja termasuk tepi pantai dan kawasan pedalaman tanpa jalan yang berturap.

Bampar hadapan dan belakang, pelindung sisi badan dan juga kesemua overfender pada ruang tayar diperbuat dari plastik keras dengan permukaan kasar bagi melindungi bahagian bawah badan van ini. Satu unit bull bar diberikan bampar hadapan bersama skid plate di bawahnya. Satu lagi skid plate turut diberikan pada bampar belakang.

Rim asal Hiace ini telah digantikan dengan rim off-road dari Essex, yang turut dibaluti oleh tayar jenis R/T Toyo Open Country. Badan van ini kelihatan semakin tinggi bukan kerana rim dan tayar ini sahaja, set suspensinya juga telah digantikan dengan set dari Ohlins yang memang untuk kegunaan off-road.

Badan Hiace ini diberikan warna Gunmetal Brown, kemudian disudahi dengan jalur badan dilekatkan pada bahagian sisi. Iseya juga memilih cogan kata “Hustle hard, stay humble” untuk dipadankan pada bahagian tertentu van ini. “Stay humble” tu pun dengar macam Malaysia sangat kan?