TAS2020: Toyota Hiace OGUshow Transporter Iseya Model II – pamer ruang dalaman ala-nusantara

TAS2020: Toyota Hiace OGUshow Transporter Iseya Model II – pamer ruang dalaman ala-nusantara

Di Tokyo Auto Salon, bukan kereta ubahsuai sahaja di bawa ke sini, malah semua yang beroda empat atau lebih yang tidak lagi standard kilang akan diletakkan untuk tatapan pengunjung. Ini salah satunya, van Toyota Hiace H200 yang diubahsuai oleh OGUshow, diberi nama Transporter Iseya Model II.

Sebenarnya bukan ini sahaja van yang ada dalam dewan Makuhari Messe sepanjang TAS 2020 berlangsung, ada banyak lagi pengeluar peralatan aftermarket dan bengkel custom lain yang turut mempamerkan van yang diubahsuai. Tetapi apa yang menarik pada Hiace dari OGUshow ini adalah – cuba tengok dalam dia, macam rumah tradisional melayu kan?

Menerusi brosur yang kami dapat di ruang pameran OGUshow ini, Hiace berkenaan dihasilkan untuk seorang bintang filem dan drama Jepun, Iseya Yusuke. Dan ini sebenarnya van kedua yang dihasilkan mereka untuk Iseya dan sebab itulah diberi nama ‘Model II’.

TAS2020: Toyota Hiace OGUshow Transporter Iseya Model II – pamer ruang dalaman ala-nusantara

Apa yang kami faham lagi, van ini memang digunakan oleh Iseya untuk jadual hariannya sebagai selebriti – ia bukan sahaja berfungsi sebagai pengangkutan untuk berlibur untuk aktiviti meluncur ombak dan berbasikal gunung, malah turut boleh digunakan sebagai ruang tamu untuk menjalankan perbincangan atau mesyuarat kecil di mana-mana.

Apa yang membuatkan ia kelihatan seperti rumah-rumah di nusantara adalah penggunaan kain seperti songket untuk upholsteri tempat duduk dan panel pintu, penggunaan lantai parquet kayu, dan juga bahagian-bahagian ‘perabot’ lain seperti panel penutup tingkap, meja sisi dan ruang storan bersama pemegang cawan (juga berfungsi sebagai meja kecil) turut diperbuat dari kayu.

Pada bahagian luaran pula, van ini nampaknya diberikan penggayaan seperti kenderaan off-road, sesuai dengan tugasnya untuk dibawa kemana-mana sahaja termasuk tepi pantai dan kawasan pedalaman tanpa jalan yang berturap.

Bampar hadapan dan belakang, pelindung sisi badan dan juga kesemua overfender pada ruang tayar diperbuat dari plastik keras dengan permukaan kasar bagi melindungi bahagian bawah badan van ini. Satu unit bull bar diberikan bampar hadapan bersama skid plate di bawahnya. Satu lagi skid plate turut diberikan pada bampar belakang.

Rim asal Hiace ini telah digantikan dengan rim off-road dari Essex, yang turut dibaluti oleh tayar jenis R/T Toyo Open Country. Badan van ini kelihatan semakin tinggi bukan kerana rim dan tayar ini sahaja, set suspensinya juga telah digantikan dengan set dari Ohlins yang memang untuk kegunaan off-road.

Badan Hiace ini diberikan warna Gunmetal Brown, kemudian disudahi dengan jalur badan dilekatkan pada bahagian sisi. Iseya juga memilih cogan kata “Hustle hard, stay humble” untuk dipadankan pada bahagian tertentu van ini. “Stay humble” tu pun dengar macam Malaysia sangat kan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Robin kalebi on Sep 06, 2020 at 8:10 pm

    Interested in the TAS2020 Toyota Hiace for VIP customers here in our country please advice if available

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required