Jeep kembali dengan Wrangler dan Compass 2020

Jeep kembali dengan Wrangler dan Compass 2020

Jenama kenderaan ikonik Amerika Syarikat, Jeep kini kembali ke pasaran Malaysia. Kali terakhir berada di sini pada penghujung 2014 di bawah seliaan DRB-Hicom, Jeep kini kembali dengan pengedar baru, TAHB Automotive.

Turut diperkenalkan ketika majlis pelancaran jenama berkenaan minggu lalu ialah dua model tahun 2020, Jeep Wrangler dan Jeep Compass. Model Compass ditawarkan dalam dua peringkat kemasan – Limited dan Longitude, dan kedua-duanya menggunakan enjin 1.4 liter turbocas empat-silinder sebaris, walaupun dengan transmisi dan output berbeza.

Versi Limited menggunakan transmisi automatik sembilan-kelajuan pacuan semua roda, dengan output 168 hp pada 5,000 rpm dan 250 Nm dari 2,500 rpm hingga 4,000 rpm. Longitude pula menggunakan kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan pacuan roda depan dengan janaan 162 hp pada 5,500 rpm dan 250 Nm pada 2,500 rpm.

Jeep kembali dengan Wrangler dan Compass 2020

Compass Longitude antara lain hadir dengan kelengkapan seperti lampu utama automatik, lampu kabus, pintu ruang barangan automatik, kamera undur, sistem tanpa kunci, skrin sentuh 7.0-inci dengan arahan suara serta sokongan Android Auto dan Apple CarPlay. Compass juga lengkap dengan kawalan kestabilan serta kawalan cengkaman, ABS, brake Assist, sistem tinjauan tekanan tayar dan lain-lain.

Pilihan warna terdiri daripada Grigio Chiario (Graphite Metallic), Atlantic Blue Pearl Coat, Bronze Metallic, Colorado Red, Mocca Latte dan Brilliant Black Crystal Pearl Coat. Pilihan rim pula antara 17-inci dan 18-inci.

Wrangler yang dipertontonkan pula dalam dua versi – Jeep Wrangler Unlimited Rubicon (kuning) dan Unlimited Sport (merah) – versi empat-pintu dan juga dua-pintu. Wrangler 2020 ini menggunakan enjin 2.0 liter empat-silinder sebaris petrol dengan janaan 270 hp dan 400 Nm tork, digandingkan dengan transmisi automatik lapan-kelajua dan 4WD.

Jeep kembali dengan Wrangler dan Compass 2020

Bagi Wrangler Unlimited Sport, sistem 4WD menampilkan transfer case dua-kelajuan Command-Trac dengan nisbah terendah 2.72:1 bersama gandar Dana di depan dan belakang, sementara sistem 4WD pada Rubicon menampilkan transfer case Rock-Trac dengan nisbah 4:1 dengan nisbah perlahan sehingga 84:1.

Di dalam, ia hadir dengan ciri pintar tanpa kunci, sistem infotainmen Uconnect dengan skrin 7.0-inci dan arahan suara serta kamera undur. Pilihan lain untuk versi Wrangler Unlimited Sport termasuk sistem audio Alphine serta bumbung keras tiga-bahagian dalam warna hitam; rim pula 17-inci.

Wrangler Unlimited Rubicon pula ada lebih banyak kelengkapan. Antaranya fungsi nyah-sambung elektronik bagi sway bar, landasan batu off-road dan skid plate besi, fender dengan jarak kelegaan luas, bumbung keras tiga-bahagian serta pilihan lain termasuk sistem audio Alpine, lampu LED, kemasan kulit dan lain-lain.

Jeep kembali dengan Wrangler dan Compass 2020

Pusat 3S Jeep kini berada di Glenmarie, dengan keluasan 13,000 kaki persegi yang menempatkan sembilan ruang servis. Ia beroperasi dari 9 pagi hingga 6 petang dari Isnin-Jumaat, manakala 10 pagi hingga 5 petang pada Sabtu dan Ahad.

Semua Jeep baru yang dijual ini datang dengan jaminan lima-tahun dan pakej servis percuma. Harga bagaimanapun masih belum ditetapkan, dengan harga anggaran bagi Compass dijangka berada di bawah RM200,000 sementara Wrangler di bawah RM300,000 – harga yang sah akan diumumkan kelak. Beberapa model lain seperti Renegade, Grand Cherokee Trailhawk dan Grand Cherokee SRT turut dirancang untuk diperkenalkan di sini.

Jeep Compass

Jeep Wrangler Unlimited

Jeep Wrangler Unlimited Sport

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required