Lotus Evora GT410 didedahkan – model lebih selesa kegunaan harian dengan kelajuan maksima 298 km/j

Lotus Evora GT410 didedahkan – model lebih selesa kegunaan harian dengan kelajuan maksima 298 km/j

Lotus sering dikaitkan dengan kereta sport yang ‘kosong’ tanpa ciri-ciri fancy, semata-mata mahu mencapai berat yang paling minima untuk prestasi pengendalian dan pecutan terbaik. Namun berbeza dengan model yang baharu didedahkan ini – digelar Lotus Evora GT410, ia diberikan pelbagai ciri untuk keselesaan untuk kegunaan harian

Seperti namanya, model ini sebenarnya diasaskan dari Evora GT410 Sport, kemudian diperhalusi dengan lebih baik. Jadi, model ini diberikan pelbagai ciri yang berteraskan keselesaan secara standard seperti tempat duduk sport dari Sparco dengan sistem pemanas, sistem pendingin hawa, cruise control dan juga sistem infotainmen dengan skrin sesentuh premium yang bukan sahaja menyokong Apple CarPlay, malah turut memaparkan visual dari kamera undur.

Badan kereta ini juga menerima bahan penebat bunyi yang lebih banyak bagi mengurangkan bunyi jalan yang masuk ke kabin, manakala panel dalaman pintu kini hadir dengan perehat tangan dan juga bekas simpanan untuk praktikaliti yang lebih baik.

Lotus Evora GT410 didedahkan – model lebih selesa kegunaan harian dengan kelajuan maksima 298 km/j

Pada bahagian luaran, Evora GT410 kelihatan seiras dengan GT410 Sport. Walau bagaimanapun, ia diberikan cermin tingkap belakang yang lebih besar bagi memberikan pandangan belakang yang lebih baik. Pelanggan untuk model ini diberikan pilihan warna badan menampilkan pelbagai warna baharu, manakala bumbung dan panel seperti bendul sisi dan cermin padang sisi diberikan kemasan warna badan.

Untuk unit janakuasa, GT410 masih dibekalkan dengan enjin dan transmisi sama dengan GT410 Sport – enjin petrol 3.5 liter V6 yang disuap supercharger menghasilkan 416 PS dan tork maksima 410 Nm yang terletak di belakang pemandu. Kuasa dihantar ke gandar belakang menerusi kotak gear manual enam-kelajuan (nisbah lebih sporty). Jika anda mahu lebih keselesaan, kotak gear automatik enam-kelajuan turut ditawarkan sebagai pilihan.

Gabungan ini membolehkan model manual memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.2 saat, manakala versi automatik pula lebih pantas dengan mencatatkan 4.1 saat dalam pecutan sama. Tetapi, versi manual mampu mencatatkan kelajuan maksima lebih tinggi pada 298 km/j, berbanding versi automatik yang hanya mampu mencapai 278 km/j.

Lotus Evora GT410 didedahkan – model lebih selesa kegunaan harian dengan kelajuan maksima 298 km/j

Untuk sistem mekanikal, GT410 ini dibezakan dari model Sport adalah pada sistem suspensi – ia diberikan penyerap hentak baharu yang memberikan lebih keselesaan. Tayar juga berbeza di mana model untuk pemanduan setiap hari ini dibekalkan dengan tayar Michelin Pilot Sport 4S berbanding PS Cup 2s pada versi Sport. Angkup brek AP Racing berwarna merah pada kereta ini hadir sebagai ciri standard.

Walaupun hadir dengan pelbagai ciri yang diperhalusi untuk kegunaan jalan raya, GT410 dijual pada harga £82,900 (RM440k), atau £3,000 (RM16k) lebih murah dari versi Sport yang dihasilkan lebih tertumpu untuk kegunaan litar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required