Proton hasilkan X70 binaan khas untuk YAM Tengku Sulaiman Shah, adinda kepada Sultan Selangor

Proton hasilkan X70 binaan khas untuk YAM Tengku Sulaiman Shah, adinda kepada Sultan Selangor

Pada tahun 2016, selepas Proton memperkenalkan model generasi baharu Perdana, YAM Tengku Sulaiman Shah AlHaj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abd Aziz Shah AlHaj, adinda kepada Sultan Selangor, telah meminta Proton menghasilkan Perdana versi tempahan khas untuknya yang hadir dengan pelbagai ciri lebih mewah. Kini dengan pengenalan SUV segmen-C X70, Proton sekali lagi menerima permintaan yang serupa dari beliau.

Diasaskan dari varian tertinggi Premium 2WD, bahagian luaran X70 Tengku Sulaiman ini nampak lebih menyerlah dan tidak sama dengan unit-unit biasa lain dengan diberikan warna biru istimewa yang lebih cerah berbanding biru pada Perdananya sebelum ini.

Kemudian, kemasan berwarna kelabu berkilat pada bampar hadapan dan juga bahagian bawah kesemua pintu kini telah disalut dengan krom. Set rim 19-inci asal juga telah ditukar dengan set baharu juga bersaiz 19-inci, tetapi dengan corak jejari berlainan serta dilengkapi penutup tengah dengan logo ‘kepala harimau’ Proton bersama latar belakang biru.

Pada bahagian dalaman pula, roda stereng serta panel-panel plastik yang sebelum ini berwarna aloi telah diberikan kemasan seakan kayu untuk kelihatan lebih mewah. Juga sama seperti Perdananya sebelum ini, kedua-dua penumpang belakang diberikan meja kecil yang boleh dilipat juga dengan kemasan seakan kayu dilekatkan di belakang kerusi hadapan, dan juga skrin infotainmen individu di atasnya.

Kulit Nappa X70 yang sebelum ini berwarna tan telah digantikan dengan kulit berwarna kelabu bersama selingan warna biru.

Proton X70 Premium 2WD hadir dengan ciri standard seperti bumbung panoramik, sistem Advanced Driver Assistance System (ADAS) dengan fungsi seperti Brek Kecemasan Automatik (AEB), cruise control adaptif (ACC),Amaran Perlanggaran Hadapan (FCW) dan lain-lain, sistem infotainmen GKUI (dengan platform Android) yang berfungsi dengan arahan suara “Hi Proton” dan sebagainya.

Ia dijana oleh enjin 1.8 liter turbo TGDi empat-silinder petrol berkuasa 181 hp dan tork maksima 285 Nm bermula 1,700 hingga 4,400 rpm, dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan bersama mod manual, hanya memacu roda hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required