Volvo S60 T8 ‘buatan Shah Alam’ masuk pasaran Thailand dahulu sebelum Malaysia – bermula RM288k

Volvo S60 T8 ‘buatan Shah Alam’ masuk pasaran Thailand dahulu sebelum Malaysia – bermula RM288k

Kita di Malaysia masih lagi menjual sedan S60 T8 Twin Engine CBU yang diimport sepenuhnya dari Amerika Syarikat, dilancarkan pada Oktober tahun lalu. Namun di Thailand, sedan generasi baharu tersebut baru sahaja dilancarkan, dan menerima stok S60 yang diproduksi oleh hab serantau Volvo Asia Tenggara, Swedish Motor Assemblies yang terletak di Shah Alam.

Berbanding pasaran tempatan yang hanya ditawarkan hanya dalam varian tunggal R-Design, pasaran Thailand nampaknya hadir dengan versi yang nampak lebih lembut iaitu Momentum. Walau bagaimanapun, S60 di Thailand masih hadir hanya dengan satu pilihan janakuasa, iaitu versi paling berkuasa T8 Twin Engine AWD.

Untuk versi T8 Momentum, ia dijual pada harga 2.19 juta baht (RM287,568), manakala model T8 R-Design yang lebih garang dijual pada harga 2.59 juta baht (RM340,175). Sebagai perbandingan, Volvo S60 T8 R-Design CBU dijual di Malaysia pada harga RM295,888.

Volvo S60 T8 ‘buatan Shah Alam’ masuk pasaran Thailand dahulu sebelum Malaysia – bermula RM288k

Sama seperti model-model T8 Twin-Engine lain, roda hadapan S60 ini digerakkan oleh enjin Drive-E 2.0 liter empat-silinder yang disuap dengan pengecas turbo dan supercharger berkuasa 320 hp/400 Nm, bersama motor penghidup/generator yang bersepadu dengan aci engkol dan juga kotak gear Aisin AW TG-81SD lapan-kelajuan automatik.

Gandar belakang juga mempunyai pemacunya tersendiri terdiri dari motor elektrik berkuasa 87 hp/240 Nm, menjadikan kuasa keseluruhan S60 T8 Twin Engine ini adalah 407 hp/640 Nm, membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.4 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 250 km/j. Ia juga mencatatkan penggunaan bahan api serendah 2 liter untuk perjalanan 100 km.

Motor elektrik S60 T8 ini mendapat suapan bateri lithium-ion 11.6 kWj yang diletakkan di bawah terowong transmisi, iaitu diposisikan menegak pada bahagian tengah lantai kereta ini, memberikan jarak gerak dengan kuasa elektrik sepenuhnya tanpa enjin petrol dihidupkan lebih dari 49 km.

Volvo S60 T8 ‘buatan Shah Alam’ masuk pasaran Thailand dahulu sebelum Malaysia – bermula RM288k

Sebagai model plug-in hybrid (PHEV), bateri berkenaan turut boleh dicas menggunakan stesen pengecas dengan sistem sambungan Type 2, membolehkan ia dicas penuh dalam masa tiga jam dengan kuasa 3.7 kW atau lebih. Istimewa untuk versi R-Design, ia turut dibekalkan dengan Dynamic Chassis bersama suspensi passive damping bagi memberikan pengendalian lebih sporty.

Seperti biasa juga, Volvo S60 generasi baharu turut ini tampil dengan sistem keselamatan antara yang paling canggih dalam kelasnya. Ia terdiri dari enam-beg udara (depan, belakang dan tirai), brek kecemasan automatik City Safety, Pilot Assist, Bantuan Kekal Lorong, Amaran dan Sokongan Pengelak Pelanggaran Hadapan dan Belakang, Driver Alert Control (DAC), Pengelak Keluar Jalan, Lintasan Trafik Belakang dan pelbagai lagi.

Untuk model R-Design, ia diberikan kit luaran paling agresif, terdiri dari liang kemasukan pada bampar yang lebih besar dan gril dengan elemen pin – kedua-duanya dalam kemasan hitam, manakala jalur perak turut diberikan pada sekeliling gril.

Volvo S60 T8 ‘buatan Shah Alam’ masuk pasaran Thailand dahulu sebelum Malaysia – bermula RM288k

Diffuser lebih garang turut dapat dilihat di belakang, yang turut menempatkan perumah tip ekzos kemasan krom yang berbentuk trapezoid. Gaya versi R-Design ini dilengkapkan dengan rim lima jejari kembar tiga kemasan diamond cut/matte black, dibaluti tayar 235/40R19.

Model ini juga diberikan kabin dengan upholsteri gabungan fabrik dan kulit Nappa secara ekslusif, dan juga panel-panel kemasan logam mesh.

Manakala untuk versi Momentum pula, datang dengan kit penggayaan luaran yang nampak lebih sopan, dengan set rim 18-inci jejari-Y. Kabin pula boleh dipilih dalam dua tema warna berbeza sama ada Charcoal atau Maroon Brown, yang digandingkan dengan kemasan Iron Ore.

Kedua-dua varian ditawarkan dengan pilihan warna badan Crystal White, Pebble Grey dan Onyx Black, namun hanya versi R-Design hadir dengan pilihan warna Fusion Red.

GALERI: Volvo S60 T8 Twin Engine R-Design pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required