Hyundai Creta 2020 diperkenalkan di India 6 Feb ini

Hyundai Creta 2020 diperkenalkan di India 6 Feb ini

Hyundai India telah menyiarkan teaser di laman Facebook rasmi mereka, mengenai Creta serba baharu yang bakal diperkenalkan di Auto Expo 2020 pada 6 Februari ini. SUV segmen-B ini juga dikenali sebagai ix25 di pasaran lain, dan ia ada kaitan dengan Kia Seltos.

Jika anda kurang tahu pasal Creta, sebenarnya model ini hanya dijual di beberapa negara sahaja, termasuk India, China, Rusia dan beberapa pasaran Amerika Selatan. Walau bagaimana pun, kali ini Creta/ix25 menerima aspirasi global, jadi SUV kecil ini dijangka akan diperkenalkan di banyak lagi pasaran luar.

Bagi dimensi, SUV ini berukuran 4,270 mm panjang, 1,780 mm lebar, 1,630 mm tinggi dengan jarak roda 2,590 mm. Ia sedikit kecil berbanding Seltos, dan ada laporan menyatakan ia juga ditawarkan dengan enjin yang sama dengan Seltos.

Hyundai Creta 2020 diperkenalkan di India 6 Feb ini

Barisan penjana kuasa yang ditawarkan termasuklah enjin petrol 1.5 liter empat-silinder (115 PS/144 Nm), 1.5 liter empat-silinder turbodiesel (115 PS/250 Nm) dan 1.4 liter T-GDI petrol (140 PS/242 Nm). Pilihan transmisi termasuk manual enam-kelajuan, automatik enam-kelajuan dan DCT tujuh-kelajuan (hanya untuk 1.4 T-GDI sahaja).

Bagi sudut rekaannya, Creta kelihatan bagai versi yang dikecilkan dari model perdana Palisade, menawarkan lampu utama LED dengan lampu nyalaan siang LED, lampu kabus halogen dan gril yang lebih menonjol. Bahagian belakangnya juga menampilkan lampu yang sama rekaan dengan unit hadapan, sementara lampu brek ketiga pula disambung ke tailgate. SUV ini juga dipadankan dengan rel bumbung dan skid plate, sekaligus memberikan imej yang lebih bergaya.

Buat masa ini tiada ciri kabin didedahkan, tetapi dijangka ia dipadankan dengan upholstery premium, termasuk roda stereng pelbagai-fungsi balutan kulit, sistem infotainmen dengan skrin sesentuh 10.25-inci, bumbung matahari panoramik, dan kawalan susu automatik dwi-zone. Harganya pula antara Rs 10 lakh (RM57k) ke Rs 16 lakh (RM92k).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required