Skoda Vision IN Concept beri petunjuk kepada model produksi yang akan masuk pasaran India pada 2021

Skoda Vision IN Concept beri petunjuk kepada model produksi yang akan masuk pasaran India pada 2021

Skoda Vision IN Concept telah ditunjukkan awal sebelum dibawa ke pameran India Auto Expo 2020 di New Delhi. Crossover yang menggunakan platform MQB A0-IN (platform khas MQB A0 untuk pasaran India) ini memberikan petunjuk kepada sebuah model produksi yang akan diperkenalkan di India.

Ia mempunyai ukuran panjang 4,256 mm, tinggi 1,589 mm dan jarak roda 2,671 mm, manakala lebar pula tidak dinyatakan. Sebagai perbandingan, model Skoda Scala 2019 yang menggunakan platform MQB A0 mempunyai ukuran 4,362 mm panjang, 1,793 mm lebar, 1,471 mm tinggi dan jarak roda 2,649 mm, menjadikan ia 104 mm lebih pendek, 6 mm lebih lebar, 19 mm lebih rendah dan jarak roda 29 mm lebih pendek berbanding Volkswagen Golf.

Perincian bahagian depan model konsep ini adalah termasuk lampu utama LED, kristal berlampu pada gril, modul LED untuk penunjuk arah, serta lampu siang dan lampu kabus LED. Bahagian bawah bampar mempunyai kemasan alumninium, bersama plastik hitam yang turut digunakan pada lengkuk roda, bawah pintu dan bampar belakang.

Kuasa penggerak Vision IN Concept datang daripada enjin petrol 1.5 liter TSI, dengan 150 PS dan 250 Nm tork, disampaikan kepada roda hadapan melalui kotak gear automatik klac berkembar DSG tujuh kelajuan. Melalui tetapan ini, Vision IN Concept dapat menghasilkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 8.7 saat dan laju maksimum 195 km/j. Rim adalah unit 19 inci dengna tayar 235/45.

Menurut Skoda, bahagian dalam kereta konsep ini menggabungkan teknologi moden dengan bahan “hasil kerja tradisional India dan seni kaca kristal Bohemian.” Tempat duduk dan beberapa bahagian lain dalam kenderaan ini dibalut dengan kulit sintetik yang dihasilkan daripada daun nenas terbuang, dan digabungkan dengan kulit asli boleh kitar semula yang dibuat tanpa kromium.

Pemandu boleh melihat bahagian instrumen melalui paparan digital Virtual Cockpit, manakala di tengah pula terdapat skrin infotainmen 12.3 inci. Menurut Skoda, penumpang yang duduk di hadapan boleh berhubung dengan pembantu digital bagi sistem infotainmen kenderaan ini, menggunakan butang kristal yang terdapat di bahagian atas, tengah papan pemuka.

Skoda Vision IN Concept beri petunjuk kepada model produksi yang akan masuk pasaran India pada 2021

Melalui penggunaan banyak sistem digital, bahagian dalam kenderaan konsep ini dapat dijadikan lebih luas, seperti pemilih gear elektrik dan brek parkir elektromekanikal, sekaligus menjadikan konsol tengah lebih kemas dan ringkas, dan digantikan dengan tempat letak barangan.

Skoda turut memberitahu, jarak roda 2,671 mm menjadikan bahagian dalam kenderaan ini lebih luas, dan tempat duduk belakang boleh diubah daripada tiga tempat duduk kepada dua tempat duduk dengan konsol tengah penuh. Pada bahagian ini terdapat kemasan kayu sebenar manakala alas lantai dibuat daripada Pinatex dan kemasan bumbung daripada gentian plastik kitar semula.

Vision IN Concept memberi petunjuk awal kepada model produksi yang dikata akan masuk ke pasaran negara itu awal tahun depan dan akan menjadi model produksi pertama yang menggunakan platform khas MQB A0-IN khas untuk India. Ia kemudiannya akan disertai oleh sebuah lagi model pada tahun 2021 dan Volkswagen Taigun yang menggunakan platform sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required