Volvo dan Geely umum kemungkinan penggabungan

Volvo dan Geely umum kemungkinan penggabungan

Geely Auto, yang merupakan anak syarikat kepada Zhejiang Geely Group (ZGH) dan juga Volvo Cars telah mengumumkan rancangan untuk kemungkinan bergabung untuk meningkatkan kerjasama kewangan dan juga teknologi antara kedua-dua syarikat.

Buat masa ini, belum ada jangka waktu rasmi yang ditetapkan berkaitan bila penggabungan itu akan berlaku, tetapi kedua-dua syarikat itu akan mewujudkan satu kumpulan kerja bersama yang akan dipimpin oleh CEO dan Presiden Volvo Cars, Hakan Samuelsson untuk menyediakan kertas cadangan yang akan dibentangkan kepada lembaga dan pemegang saham kedua-dua syarikat. Persetujuan akhir tidak hanya memerlukan kelulusan daripada lembaga dan pemegang saham, tetapi juga tertakluk kepada kelulusan perundangan serta suasana pasaran.

Syarikat gabungan itu akan mempunyai akses kepada pasaran modal global melalui Hong Kong dengan hasrat untuk memasuki penyenaraian awam di Stockholm juga, yang terakhir ini menjadi cita-cita Volvo sejak dulu lagi walaupun hasrat itu terpaksa dipendam akhibat ketegangan perdagangan – paling utama ialah perang dagang antara Amerika Syarikat-China, serta merudumnya saham automotif di seluruh dunia.

Tidak diketahui bagaimana kepimpinan entiti baru ini akan dibentuk, tetapi kedua-dua pengeluar bersetuju untuk mengekalkan identiti setiap jenama – masing-masing bagi Geely Auto, Volvo, Lynk & Co dan Polestar.

Volvo dan Geely umum kemungkinan penggabungan

Usahasama Volvo dengan Geely sebelum ini telah menunjukkan keberhasilan walaupun dalam tempoh setahun sahaja selepas ZGH mengambil alih pengeluar kenderaan Sweden itu daripada Ford pada 2010. Selain daripada jumlah jualan meningkat, kedua-dua jenama juga memanfaatkan perkongsian teknologi yang ada, termasuk platform Compact Modular Architecture (CMA) dan Scalable Product Architecture (SPA).

Kerjasama ini diperkukuhkan lagi Oktober tahun lalu, dengan Volvo dan ZGH umumkan rancangan untuk menggabungkan operasi enjin pembakaran dalaman (ICE) sebagai sebuah perniagaan berasingan. Entiti itu akan bertanggungjawab untuk membangunkan enjin pembakaran dalaman generasi baru serta hibrid bagi jenama-jenama ZGH, termasuk Geely Auto, Proton, Lotus, Londan Electric Vehicle Company, Lynk & Co serta pihak ketiga yang berminat.

“Penggabungan dua syarikat ini akan menyumbang kepada pengukuhan kumpulan global. Kami mengalu-alukan untuk bekerja dengan Hakan Samuelsson untuk meneroka peluang baru dengan matlamat untuk mengukuhkan kerjasama dalam kalangan kumpulan ini dan dalam masa yang sama mengekalkan kelebihan dan integriti setiap jenama yang ada,” ujar Pengerusi ZGH, Li Shufu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required