VIDEO: Sorotan Cambrian Rally 2020 untuk James Williams, bintang muda yang memandu Proton Iriz R5

Pusingan pertama Kejuaraan Rali British (BRC) 2020 iaitu Cambrian Rally telah pun berakhir pada hujung minggu lalu; dan seperti yang kami laporkan sebelum ini, dua pemandu pasukan Proton Motorsport yang dikendalikan oleh Mellors Elliot Motorsport (MEM) iaitu Oliver Mellors dan James Williams masing-masing menduduki tempat keempat dan kelima, bagi membawa pulang 14- dan 10-mata berharga untuk kejuaraan musim ini.

Video di atas adalah sorotan Cambrian Rally 2020 yang disiarkan oleh laman Youtube James Williams iaitu James Williams Rallying (JWR) bagi memberikan gambaran sebenar yang dihdapinya sepanjang rali tersebut berlangsung. Untuk pengetahuan anda, James Williams adalah salah seorang pelumba rali muda dari British yang kini sedang meningkat naik, dan bertanding dalam kategori Junior untuk BRC musim 2019.

Untuk musim ini, Williams mendapat tawaran saat akhir dari MEM untuk memandu Proton Iriz R5, secara tidak langsung membolehkan dia naik ke kelas utama BRC, iaitu kelas R5 dengan enjin berkuasa sekitar 350 hp lengkap dengan sistem pacuan semua roda, berbanding jentera R2 yang dipandunya musim lalu yang hanya menjana 200 hp dan memacu hanya roda hadapan.

VIDEO: Sorotan Cambrian Rally 2020 untuk James Williams, bintang muda yang memandu Proton Iriz R5

Pada SS pertama rali Cambrian tempoh hari, Williams hanya berjaya mencatatkan masa kelapan terpantas. Kemudian berjaya memperbaiki catatan masanya pada SS2 dengan mendaki ke tempat ketujuh. Pada SS3, rentak Williams sedikit terganggu kerana sebuah Mitsubishi Lancer Evo X yang lebih perlahan dan dilepaskan dahulu sebelumnya, berada di hadapan.

Walau bagaimanapun, dia sekali lagi berjaya mencatatkan masa yang lebih baik bagi menduduki tangga keenam keseluruhan pada SS tersebut. Dan pada SS6 yang juga SS terakhir, pemandu pasukan Motorsport Ireland, Josh McErlean yang memandu Hyundai i20 R5 melakukan kesilapan dengan melanggar batu pada selekoh terakhir menyebabkan sistem sterengnya rosak menyebabkan dia tidak dapat meneruskan perlumbaan, membolehkan Williams naik satu lagi anak tangga bagi menamatkan rali ini di tempat kelima.

Walaupun tidak memperolehi podium pada pusingan pertama ini, keputusan yang dicatatkan oleh James Williams pada Rali Cambrian ini sudah lebih dari cukup kerana ini adalah penampilan pertamanya dalam kategori R5. Dan, Williams juga sebenarnya hanya dapat mencuba jentera yang jauh lebih berkuasa ini sehari sebelum bermulanya perlumbaan sebenar. Jadi dapat menghabiskan rali dalam kelompok sama dengan sebahagian pemandu-pemandu WRC2 seperti Rhys Yates dan Tom Cave hanya pada percubaan pertama adalah sesuatu yang istimewa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required