Semua kenderaan Geely akan dipasang dengan sistem pemulihan udara IAPS, tapisan seperti topeng N95

Semua kenderaan Geely akan dipasang dengan sistem pemulihan udara IAPS, tapisan seperti topeng N95

Selepas membuat pengumuman akan melaburkan 370 juta RMB (RM218 juta) untuk pembangunan “kenderaan pintar dan sihat” Geely kini memberitahu semua kenderaan mereka di masa hadapan akan dilengkapi dengan sistem pemulihan udara pintar G-Clean (IAPS) yang boleh menapis partikel berbahaya secara automatik.

Menurut Geely, sistem IAPS ini dibangunkan dalam masa cuma 20 hari, didorong oleh penyebaran virus Covid-19 di China. Jurutera Geely bekerja tanpa henti dengan pembekal untuk membawa konsep sistem ini dari sekadar lukisan kepada pemasangan di kenderaan. Geely memberitahu IAPS akan digunakan pada kenderaan produksi bermula Mac 2020.

Bahagian utama sistem IAPS ini terdiri daripada penapis bahan kimia karbon aktif yang boleh menyerap gas berbahaya seperti formaldehyde semasa ia memasuki kenderaan, secara efektif. Ia juga boleh menapis bau busuk serta bahan pencemar apabila dikesan secara automatik.

Semua kenderaan Geely akan dipasang dengan sistem pemulihan udara IAPS, tapisan seperti topeng N95

IAPS juga datang dengan penjana ion negatif yang boleh mensteril dan mewangikan udara dalam kenderaan. Ia berfungsi untuk membuang virus, bakteria, fungus serta kulapuk dalam udara. Tambah Geely, tahap penapisan udaranya sama seperti topeng N95.

Sistem IAPS telah pun digunakan pada 150 buah MPV Geely Jiaji yang diberikan kepada pekerja barisan hadapan yang bekerja menentang virus Covid-19 ini di sekitar China. Sistem IAPS ini termasuk dalam langkah fasa pertama Geely untuk membangunkan kenderaan sihat, sementara fasa kedua dan ketiga bakal melibatkan kerjasama dengan agensi perubatan dan syarikat lain untuk membangunkan bahan baru bagi bahagian-bahagian kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required