Suzuki XL7 2020 dilancarkan di Indonesia – SUV 7-tempat duduk, 1.5L, 105 PS/138 Nm, dari RM70k-RM81k

Suzuki XL7 2020 dilancarkan di Indonesia – SUV 7-tempat duduk, 1.5L, 105 PS/138 Nm, dari RM70k-RM81k

Suzuki telah pun melancarkan XL7 di Indonesia, SUV tiga-barisan tujuh-tempat duduk yang dipasang di kilang pengeluar tersebut di Cikarang. Terdapat tiga varian yang ditawarkan, bermula model asas Zeta, spesifikasi pertengahan Beta dan model tertinggi Alpha. Harga bermula dari 230 juta rupiah (RM70k) hingga 267 juta rupiah (RM81k). Suzuki turut merancang untuk mengeksport XL7 ini ke 30 buah negara lain.

Kini, SUV kompak ini dijanakan enjin K15B 1.5 liter naturally-aspirated empat-silinder petrol, yang mampu menghasilkan kuasa 105 PS pada 6,000 rpm dan tork 138 Nm pada 4,400 rpm. Kesemua varian turut diberikan pilihan kotak gear automatik empat-kelajuan atau manual lima-kelajuan, kedua-duanya menyalurkan pacuan ke roda hadapan sahaja.

Bagi dimensinya, XL7 berukuran 4,450 mm panjang, 1,775 mm lebar, 1,710 mm tinggi dan jarak roda 2,740 mm. Suzuki berkata SUV ini memiliki jarak kelegaan tanah sekitar 200 mm, atau 10 mm lebih rendah berbanding Honda BR-V.

Suzuki XL7 2020 dilancarkan di Indonesia – SUV 7-tempat duduk, 1.5L, 105 PS/138 Nm, dari RM70k-RM81k

Daripada sudut rekaannya, SUV ini memiliki gaya yang leih ranggi, dengan balutan plastik di sekeliling badannya, lengkap dengan skid plate, rel bumbung dan roda dwi-tona 16-inci. Bahagian hadapannya ditampilkan dengan lampu utama LED dengan lampu nyalaan siang LED, gril radiator dwi-palang inspirasi-Katana. Manakala unit lampu kombinasi LED juga ditampilkan untuk bahagian belakang. Terdapat enam pilihan warna luaran termasuk Pearl Burgundy Red, Rising Orange, dan Brave Khaki. Varian Alpha pula turut ditawarkan dengan kemasan dua-tona.

Manakala imej di dalam kabin biasa-biasa saja, dengan warna hitam mendominasi keseluruhannya. Barisan pertama dan kedua diberikan perehat tangan, dan bahagian tengah turut ditampilkan dengan sistem infotainmen skrin sesentuh lapan-inci. Selain itu, di bahagian hadapan, diberikan roda stereng pelbagai-fungsi tiga-jejari, dan paparan pelbagai-info digital yang terletak di antara dua meter analog.

Ciri tambahan termasuk cetakan gentian karbon pada papan pemuka, serta e-mirror pintar dengan dashcam resolusi tinggi yang boleh menghadap depan dan belakang, disambung sepenuhnya ke cermin pandang belakang. Rakaman akan dibuat secara automatik dan sedutan rakaman boleh ditontonkan dengan menekal butang pada bawah perumah cermin.

Suzuki XL7 2020 dilancarkan di Indonesia – SUV 7-tempat duduk, 1.5L, 105 PS/138 Nm, dari RM70k-RM81k

Selain itu, ia turut didatangkan dengan kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, kawalan suhu automatik dengan pemanas, beberapa punca kuasa 12-voltan yang diletakkan di setiap barisan. Ruang but pula berkapasiti 153 liter dengan tempat duduk barisan ketiga tegak, tetapi boleh mencecah 550 liter jika ia dibaringkan. Kapasiti maksimum cecah 803 liter, jika barisan kedua dan ketiga dibaringkan.

Untuk aspek keselamatan, ciri yang diberikan termasuklah ABS dengan EBD, dua beg udara SRS, cagak Isofix, Kawalan Menahan Bukit, Program Kestabilan Elektronik, kamera undur dan kunci immobiliser.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required