Modenas Ninja 250 ABS – enjin Euro 4, satu daripada lapan model Modenas yang akan dilancar tahun ini

Modenas Ninja 250 ABS – enjin Euro 4, satu daripada lapan model Modenas yang akan dilancar tahun ini

Nampaknya, hasil pertama daripada pengumuman Modenas akan memasang dan memasarkan model Kawasaki dalam Malaysia sudah pun boleh dilihat. Ia dipamerkan waktu majlis pembentangan polisi automotif negara (NAP) di Kuala Lumpur hari ini.

Model Kawasaki pertama yang ditunjukkan oleh Modenas ini sebenarnya adalah Ninja 250 ABS, dengan warna badan serba hitam serta grafik emas. Menurut wakil Modenas, ini juga adalah model dengan penarafan Euro 4, dan Malaysia menjadi negara Asia Tenggara pertama menerimanya, selepas Amerika Syarikat, Kanada dan Jepun. Model yang dilancarkan oleh Kawasaki Motors (Malaysia) Sdn Bhd (KMSB) pada tahun 2018 pula adalah model penarafan Euro 3 dengan harga RM23,071.

Tiada sebarang perubahan yang dapat dilihat, diberi oleh Modenas pada model ini, kecuali satu pelekat di penghadang angin depan, dan anda masih boleh melihat jenama Kawasaki pada beberapa bahagian termasuk panel badan dan penutup enjin.

Ninja 250 ABS dikuasakan oleh enjin dua silinder selari berpenyejukan cecair 249 cc DOHC, dengan kuasa 37 PS pada 12,500 rpm dan 23 Nm tork pada 10,000 rpm. Transmisi adalah unit enam kelajuan, dengan klac jenis assist & slipper. Suspensi menggunakan fork teleskopik 41 mm di hadapan dan monoshock di belakang.

Setakat yang diketahui, Modenas dan Kawasaki Heavy Industries (KHI) kini masih dalam perbincangan untuk menentukan tugas masing-masing dalam kerjasama ini, dan kilang pemasangan di Gurun, Kedah sedang dipersiapkan untuk pemasangan model Kawasaki ini.

Mengikut berita sebelum ini, beberapa model Kawasaki bawah 750 cc akan dilancarkan oleh Modenas tahun ini dan dalam perkembangan terbaru, Modenas menyatakan keseluruhannya ada lapan model (sebahagian adalah model Kawasaki, sebahagian lagi adalah model lain) dan Ninja 250 ABS dijangka masuk pasaran pada pertengahan kedua ini.

Kami juga ada mendapat khabar kemungkinan Ninja ini bukanlah satu-satunya model 250 cc Kawasaki yang akan dilancarkan, sekaligus kita boleh menjangka Z250 atau Versys 250 juga bakal tiba. Melalui KMSB, Z250 dijual pada harga RM21,998 manakala Versys 250 RM23,789.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required