Mercedes-Benz akan mulakan pengeluaran model elektrik penuh EQC di Thailand pada tahun 2021

Mercedes-Benz akan mulakan pengeluaran model elektrik penuh EQC di Thailand pada tahun 2021

Pada tahun hadapan, Mercedes-Benz akan memulakan pengeluaran kenderaan elektrik di Thailand, bermula dengan model SUV EQC. Keputusan ini dibuat selepas pengeluar Jerman itu membuat persetujuan dengan Lembaga Pelaburan Thailand (BoI) untuk mengimport sejumlah EQC terlebih dahulu untuk jualan tahun ini. EQC dijangka muncul di Bangkok Motor Show bulan depan dan dibuka untuk tempahan pada waktu itu.

Menurut laporan Bangkok Post sebelum ini, Mercedes-Benz telah menunda pengenalan EQC di Thailand pada tahun 2019 kerana BoI masih belum meluluskan rancangan untuk mengimport sehingga 600 unit model itu, sebelum operasi CKD dimulakan.

BoI memberitahu, Mercedes-Benz telah mengemukakan permohonan untuk satu projek pemasangan kenderaan plug-in hybrid yang berjumlah 607 juta baht (Rm80.7 juta), serta projek EV penuh bernilai 342 juta baht (RM45.5 juta) di kilang mereka di Samut Prakan. Syarat yang ditetapkan oleh BoI menyatakan pembuat EV tersebut dibenarkan mengimport kenderaan tanpa emisi dengan pengecualian duti import yang boleh menjadi sehingga 80% daripada harga yang diisytihar.

Presiden dan CEO Mercedes-Benz Thailand, Roland Folger memberitahu, syarikat kini sedang bekerja sama dengan BoI untuk mengimport kumpulan pertama EQC sebanyak 250 unit. “Kami mahu mengimport sebanyak yang boleh. Pengguna kenderaan di Thailand boleh menikmati pengalaman menggunakan kenderaan tanpa emisi di bawah skim cukai ini,” kata beliau sambil mengusulkan manfaat untuk EV seperti letak kereta percuma, tiada tol di lebuh raya dan akses kepada lorong bas.

EQC digerakkan oleh dua motor elektrik, iaitu satu untuk gandar hadapan dan satu lagi untuk gandar belakang, manakala kuasa pula datang daripada bateri lithium ion 80 kWh. Hasil gabungan dua motor ini mampu menawarkan kuasa 300 kW (atau 402 hp) dan 765 Nm tork, manakala jarak gerak dengan sekali cas pula boleh mencecah sehingga 450 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required