Toyota laburkan US$426 juta dalam Pony.ai China

Toyota laburkan US$426 juta dalam Pony.ai China

Toyota kini melabur dalam jumlah yang besar ke atas Pony.ai, sebuah syarikat pemanduan autonomous China sebagai sebahagian daripada lanjutan kerjasama niaga yang dibentuk Ogos lalu, ketika kedua-dua syarikat bersetuju memulakan program pemanduan autonomous bersama di China. Dana terbaru ini, yang mencecah US$462 juta; ini menjadikan nilai semasa Pony.ai melebihi US$3 bilion.

Kedua-dua syarikat dijangka untuk meneruskan usaha mereka di dalam pembangunan teknologi pemanduan autonomous dan pelaksanaan perkhidmatan mobiliti. Selain daripada melanjutkan kesepaduan sistem Pony.ai pada kenderaan Toyota, kerjasama itu juga akan meneroka kemungkinan di dalam lapangan perkhidmatan mobiliti.

Perniagaan start-up dari China itu ditubuhkan pada 2016, dan telah menguji perkhidmatan Robotaxi sejak penghujung 2018 di Guangzhou dan mendakwa mereka menjadi yang pertama di China yang menawarkan perkhidmatan kereta pandu sendiri kepada umum di sana.

November tahun lalu, syarikat itu juga melancarkan perkhidmatan Robotaxi di Amerika Syarikat. Perkhidmatan ulung itu, yang dipanggil BotRide, dimulakan di Irvine, California menggunakan Hyundai Kona Electric yang dipasangkan sensor dan perisian pemanduan autonomous Pony.ai. Satu lagi program sama turut diumumkan baru-baru ini untuk dijalankan di Fremont.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required