Mazda MX-5 RF 2020 dilancarkan untuk pasaran Malaysia – lebih banyak kit keselamatan, dari RM266k

Mazda MX-5 RF 2020 dilancarkan untuk pasaran Malaysia – lebih banyak kit keselamatan, dari RM266k

Selain Mazda 2 facelift 2020, Bermaz Motor turut mengumumkan kehadiran Mazda MX-5 RF 2020 di pasaran Malaysia, yang hadir dengan sedikit perubahan dan juga dengan harga yang diumumkan lebih tinggi berbanding model sebelumnya.

MX-5 untuk pasaran tempatan hanya ditawarkan dengan varian tunggal RF ‘targa top’, yang dipertingkatkan pada tahun lalu. Model tahun 2019 itu didatangkan dengan unit 2.0 liter NA SkyActiv-G empat-silinder petrol. Tetapi beberapa bahagian telah direka semula seperti piston, connecting rod, crankshaft, throttle body dan intake valve, membuatkan enjin ini boleh dikerah 700 rpm lebih tinggi, iaitu hingga 7,500 rpm, dengan peningkatan kuasa sehingga 184 PS (berbanding 160 PS pada model terdahulu) pada 7,000 rpm dan tork 205 Nm (meningkat dari 200 Nm) pada 4,000 rpm.

Mazda berkata jumlah tork telah ditambah dengan lonjakan sebanyak 15%. Malahan Mazda turut menambah baik bunyi pada enjin, dengan membuang material dari struktur dalaman muffler dan juga melakukan sedikit peningkatan bagi mengurangkan bunyi bising berfrekuensi-tinggi. Seperti sebelum ini, ia juga didatangkan dengan pilihan kotak gear automatik dan manual enam-kelajuan. Dan elemen tersebut masih dikekalkan untuk versi 2020.

Mazda MX-5 RF 2020 dilancarkan untuk pasaran Malaysia – lebih banyak kit keselamatan, dari RM266k

Versi peningkatan 2019 yang diumumkan oleh Bermaz pada Ogos tahun lalu, turut menambah larasan stereng teleskopik (sebelum ini digugurkan untuk pengurangan berat), kawalan kelajuan dan paparan pelbagai-inco TFT berwarna 4.6-inci. Ciri baharu lain termasuk ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto secara standard bagi sistem infotainmen Mazda Connect dan juga skrin sesentuh tujuh-inci. Semua ciri tersebut masih ditampilkan pada versi 2020.

Kelengkapan standard lain termasuklah lampu utama LED adaptif dengan lampu tinggi matrix, lampu nyalaan siang LED, aloi hitam 17-inci, penderia undur, kemasukan tanpa kunci dengan pengunci walk-away, butang penghidup enjin, bilah pengelap cermin/lampu auto, cermin pandang belakang anti silau, pendingin hawa auto, material kulit dan sistem bunyi Bose dengan sembilan-pembesar suara, termasuk pembesar suara pada bahagian perehat kepala.

Ciri tambahan bagi model 2020 ini lebih kepada kit keselamatan. Di samping cagak Isofix pada tempat duduk penumpang dengan fungsi penutup beg udara, kereta sport ini juga kini didatangkan dengan ciri i-Activsense seperti Pemantauan Titik Buta dengan Kepekaan Lintasan Trafik belakang, Sokongan Brek Bandar Pintad dan Kepekaan Perhatian Pemandu. Roadster ini juga menerima rekaan lencana dan huruf Mazda yang terkini, di mana ia lebih kurang menyerlah.

Harga atas jalan bagi model yang diimport (CBU) dari Jepun ini bermula RM266,154 untuk manual dan RM268,154 bagi auto, tanpa insurans. Ia sedikit tinggi berbanding harga atas jalan yang ditawarkan bagi model 2019 iaitu RM259,154 (MT) dan RM260,354 (AT). MX-5 RF yang dilancarkan di negara ini pada April 2017 dijual pada harga RM242,717 (MT) dan RM248,182 (AT) dengan insurans. Ia turut didatangkan dengan waranti lima-tahun atau 100,000 km serta penyelenggaraan percuma untuk kos buruh, komponen dan minyak enjin. Ketahui spesifikasi penuh bagi Mazda MX-5 2020 ini menerusi CarBase.my.

GALERI: Mazda MX 5 RF 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required