Toyota Raize lebih laris dari Corolla di Jepun; 2,000 unit lebih banyak, senarai menunggu sekitar 4 bulan

Toyota Raize lebih laris dari Corolla di Jepun; 2,000 unit lebih banyak, senarai menunggu sekitar 4 bulan

SUV segmen-B Toyota Raize – model rebadge dari Daihatsu Rocky, juga dikhabarkan akan dijelmakan sebagai Perodua – mencatatkan jualan yang sangat baik di pasaran Jepun, dan menurut laporan dari Best Car Web yang dipetik oleh Autonetmagz, ia kini dilihat lebih laris dari Toyota Corolla.

Raize telah mencatatkan jualan sebanyak 10,220 unit di Jepun pada bulan Januari 2020, selepas berjaya dijual sebanyak 9,117 pada Disember 2019 dan 7,484 unit pada November tahun yang sama. Ini membolehkan sasaran jualan enam bulan pertama selepas dilancarkan November lalu dicapai jauh lebih cepat kerana Toyota hanya menyasarkan untuk menjual 4,000 Raize sebulan.

Jumlah jualan tersebut juga meletakkan SUV kompak ini lebih popular dari Corolla di mana model kereta segmen-C berkenaan hanya mencatatkan jualan 8,480 unit pada bulan Januari, atau sekitar 2,000 unit kurang dari Raize untuk bulan berkenaan.

Toyota Raize lebih laris dari Corolla di Jepun; 2,000 unit lebih banyak, senarai menunggu sekitar 4 bulan

Permintaan luar jangkaan ini menyebabkan kilang Daihatsu di Ikeda yang memproduksi Raize dan Rocky beroperasi dengan kapasiti penuh. Pelanggan yang telah menempah model berkenaan pada hari ini dan telah termasuk dalam senarai menunggu perlu bersabar sekitar empat bulan untuk menerima kereta baharu mereka, yang dijangka akan dihantar pada pertengahan Julai nanti.

Toyota Raize dan Daihatsu Rocky dihasilkan dari platform baharu Daihatsu New Global Architecture (DNGA), yang menampilkan suspensi topang McPherson di hadapan dan torsion beam di belakang. Ia dijana oleh enjin tiga-silinder 1.0 liter turbo berkuasa 98 PS dan tork maksima 140 Nm, digandingkan dengan kotak gear D-CVT automatik.

Untuk pasaran Jepun, Raize dijual pada harga bermula 1,679,000 yen (RM64,000), hingga 2,282,200 yen (RM87,000), dan ditawarkan dengan pelbagai aksesori asli dari TRD dan Modellista yang diperkenalkan serentak dengan pelancarannya.

GALERI: Toyota Raize pasaran Jepun

GALERI: Toyota Raize dengan aksesori TRD

GALERI: Toyota Raize dengan aksesori Modellista

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required