Lexus hasilkan kembali iklan “menara gelas champagne”, dibintangi bos Akio Toyoda dan LS 500

Toyota mewujudkan Lexus, iaitu divisi mewah mereka untuk menawan pasaran Amerika Syarikat pada tahun 1989, dengan model pertama, Lexus LS 400 iaitu model mewah dijana enjin V8 1UZ-FE diasaskan dari Toyota Celsior UCF10.

Dan ketika mereka masuk ke pasaran AS, iklan TV bertajuk Balance disiarkan, menunjukkan sejumlah gelas champagne yang disusun seperti menara di atas bonet enjin dan tidak jatuh mahupun pecah walaupun kereta berkenaan disimulasikan bergerak pada kelajuan 145 bsj (233 km/j) – menunjukkan betapa stabilnya enjin dan juga sistem suspensi yang tidak mewujudkan sebarang getaran dan masih selesa walaupun dalam kelajuan tinggi.

30 tahun selepas itu, pengedar Lexus di New Jersey iaitu Lexus of Route 10 menghasilkan kembali iklan yang sama, kali ini menggunakan model baharu Lexus LS 500, dan dibintangi Presiden Toyota sendiri, Akio Toyoda.

Sama seperti iklan pada tahun 1989, tayar belakang Lexus LS 500 berkenaan diletakkan di atas roller, selepas itu Akio Toyoda menyusun menara gelas tersebut di bonet hadapan. Kemudian enjin dihidupkan, dan ia dipandu secara simulasi sehingga mencecah kelajuan 145 bsj.

Hasilnya tetap sama – menara gelas tersebut tidak bergetar dan jatuh, dan kereta tersebut kekal stabil walaupun dalam kelajuan tinggi.

Nampak macam tipu kan? Tapi perkara ini sebenarnya pernah dibuat semula tanpa suntingan terhadap Lexus 460L 2011 dan juga Lexus LS 400 oleh Lexus sebelum ini. Walaupun ujian sebenar yang dilakukan tidak meletakkan kedua-dua kereta tersebut di atas roller, dengan putaran enjin lebih dari 5,000 rpm, ia langsung tidak mewujudkan sebarang getaran yang boleh menyebabkan menara gelas berkenaan runtuh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required