Hyundai Elantra 2021 ditunjuk sebelum pelancaran

Hyundai Elantra 2021 ditunjuk sebelum pelancaran

Hyundai telah umumkan pengenalan bagi model generasi ketujuh Elantra, yang dijadualkan pelancaran globalnya pada 17 Mac nanti bertempat di The Lot Studio di Hollywood Barat, California. Sejak diperkenalkan pada 1990, Elantra sudah terjual sebanyak 13.8 juta unit (sesetengah pasaran ia dikenali dengan nama Avante). Ia menjadi model paling laris bagi Hyundai untuk pasaran global.

Dengan pengumuman itu, Hyundai turut menunjukkan beberapa gambar teaser bagi model segmen C berkenaan. Daripada apa yang dapat dilihat, Elantra menampilkan rekaan yang sangat berbeza serta menonjol. Dengan tema “Parametric Dynamic”, Elantra serba baru ini lebih cenderung menggunaan rekaan coupe jika dilihat pada garis bumbungnya – pendekatan yang sama pernah kita lihat pada Honda Civic FC ketika ini.

Profil sisi Elantra ini bagaimanapun jauh lebih menarik, dengan penggunaan garis badan yang lebih agresif. Dari tepi ini juga dapat dilihat bahagian lampunya lebih nipis, dengan garis panjang pada sisi badan yang dilanjutkan sehingga ke lampu belakang.

Hyundai Elantra 2021 ditunjuk sebelum pelancaran

Dalam sebuah video, bahagian depan kereta ini turut ditunjukkan secara sepintas lalu. Ia kelihatan mengambil ilham dari Sonata generasi kelapan. Ia juga tampil dengan bahagian gril yang lebih luas, yang tersambung ke dalam rekaan lampu. Di belakang, lampu rekaan bersegi yang digunakan berhubung terus pada bahagian lampu melintang antara lencana Hyundai dan nama model.

Sama seperti bahagian luar, ruang dalaman juga tampil dengan rekaan dan sentuhan yang agak radikal jika dibandingkan dengan model generasi ketujuh sebelum ini. Hyundai memanggil pendekatan ini sebagai “Immersive Cocoon”, dan fokus utamanya adalah kepada pemandu, dengan penampilan minimalistik.

Hyundai Elantra 2021 ditunjuk sebelum pelancaran

Papan pemuka pula menempatkan dua paparan bersepadu. Lain-lain bahagian sentuhan lain juga diberi perincian teliti, seperti pada pemegang pintu, stereng baru dan tombol gear. Terdapat juga satu ruang simpanan kecil di bawah konsol tengah.

Hyundai menyatakan, Elantra baru ini lebih panjang, rendah dan lebar berbanding sebelumnya, namun angka sahih masih belum didedahkan. Begitu juga dengan sistem janaan, belum ada perincian yang diumumkan. Tetapi, boleh dijangkakan ia bakal menggunakan enjin petrol Smartstream dan berkemungkinan juga pilihan plug-in hybrid.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required