Yamaha Majesty S 155 – enjin sama seperti NMax, datang terus dengan monoshock di belakang

Yamaha Majesty S 155 – enjin sama seperti NMax, datang terus dengan monoshock di belakang

Di negara kita, dan beberapa negara jiran yang lain, Yamaha cuma menjual dua model skuter yang menggunakan enjin 155 cc iaitu NMax dan NVX. Tetapi di Jepun ada satu lagi iaitu Majesty S. Majesty adalah satu nama yang cukup popular bagi model yang dijual di Jepun dan ia juga ada ditawarkan dalam versi 400 cc.

Majesty S 155 mempunyai rekaan yang tersendiri dan dimensinya juga berbeza dengan NMax. Tempat duduk yang lebih gebu menjadikannya lebih tinggi, iaitu 795 mm sementara NMax pula cuma 765 mm. Berat keseluruhan Majesty S adalah 145 kg dan ia datang dengan tangki bahan api 7.4 liter (Nmax 6.6 liter).

Apa yang lebih menarik sebenarnya adalah pada suspensi belakang, di mana Majesty S menggunakan sistem monoshock dan bukannya dua penyerap hentak seperti NMax atau NVX dan menurut Yamaha, ia memberikan lebih keselesaan waktu dinaiki dua orang.

Kedua-dua bahagian brek depan dan belakang Majesty S menggunakan unit cakera tetapi ia tidak dilengkapi dengan ABS. Apa yang menarik pada brek ini, cakera hadapannya jauh lebih besar berbanding NMax iaitu 267 mm, siap dengan bentuk kelopak (Nmax menggunakan cakera 230 mm).

Enjin pada Majesty S adalah sama seperti NMax iaitu unit satu silinder SOHC suntikan bahan api 155 cc yang mampu menghasilkan kuasa 15 PS pada 7,500 rpm dan 14 Nm tork pada 6,000 rpm. Rim yang digunakan adalah bersaiz 13 inci, dengan tayar 120/70 di hadapan dan 130/70 di belakang. Harganya di Jepun bermula 345,000 yen (RM14,037) dan lebih murah berbanding NMax di sana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • TAN YEAP LIANG on Aug 20, 2020 at 5:38 pm

    Waiting list for NMX YAMAHA in Ipoh is 6 months….crazy marketing team by YAMAHA ! Many new buyer customer will buy from competitors instead of Yamaha

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required