MG ZS EV dilihat di Malaysia – bakal dijual Mei ini

MG ZS EV dilihat di Malaysia – bakal dijual Mei ini

Model MG ZS EV telah pun kelihatan di Malaysia baru-baru ini, namun ia masih menanti masa yang lebih sesuai untuk dilancarkan di negara ini. Foto SUV elektrik ini adalah ihsan daripada Humaizi Bahri menerusi entrinya di Facebook. Difahamkam, SUV segmen-B ini sedang menanti kelulusan JPJ dan dijangka akan diperkenalkan pada Mei ini. Walau bagaimana pun, dengan penularan wabak pandemik COVID-19, tidak diketahui adakan perancangan ini bakal dilaksanakan mengikut jadual mahu pun ada penangguhan.

SUV berkenaan akan dijual oleh MG Berjaya, berdasarkan penjanjian yang dimeterai pada Januari 2019 antara Berjaya dan SAIC Motor Passenger Vehicle Co (SMPV) dari China yang membangunkan, memasang dan menjual semua kenderaan MG, serta akan menguruskan perkhidmatan selepas jualan di Malaysia.

Sebagai permulaan bagi pengenalan ini, bilik pameran pertama MG Berjaya di negara ini akan berlokasi di Plaza Berjaya, Jalan Imbi, Kuala Lumpur. Unit yang dipaparkan menerusi foto ini adalah model contoh CBU dari China, dan seperti yang kita ketahui, MG ZS yang akan dijual di negara ini ditawarkan dengan varian tunggal, tidak dipastikan sama ada ia bakal memasuki negara ini sebagai model CKD atau pun CBU.

Harganya juga belum dipastikan, tapi ada perkhabaran mengatakan ia mungkin akan lebih murah berbanding Nissan Leaf, yang bernilai RM189k.

Di Thailand, model berkenaan telah diperkenalkan pada Jun tahun lalu dan dijual pada harga 1.19 juta baht (RM160,000). ZS EV dijanakan oleh motor elektrik dengan output 150 PS dan 350 Nm, dan dikuasakan oleh bateri lithium-ion 44.5 kWh (yang ditempatkan di bawah lantai kereta), dan SUV ini dianggarkan mampu dipacu sehingga 335 km (mengikut kitaran NEDC) dalam pengecasan penuh.

Pengecasannya menggunakan MG Home Charger – pada kadar AC sekitar 6.6 kW – mengambil masa sekitar 6.5 jam untuk bateri dicas penuh, sementara dengan pengecas pantas DC pula, mengambil masa 30 minit untuk 80% pengecasan. Terdapat dua port pengecasan (CCS dan Type 2) yang tersembunyi di bawah lencana MF di bahagian hadapan.

Spesifikasi untuk model pasaran Thailand termasuklah bumbung kaca panoramik, lampu (projektor halogen) dan bilah pengelap cermin automatik, tempat duduk material upholstery kulit dengan larasan kuasa bagi tempat duduk hadapan (enam-hala untuk pemandu, dan-hala untuk penumpang). Selain itu, ia turut didatangkan dengan kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin, skrin sesentuh tengah lapan-inci, dan paparan pelbagai-info berwarna, sistem penapis udara PM 2.5 dan sistem kawalan suara I-Smart ciptaan pengeluar kereta tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required